CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Europejczycy rozpoczynają mega-kampanię, aby ocenić zanieczyszczenie powietrza

Specjaliście w zakresie ochrony środowiska obniżają zanieczyszczenie dzięki jednej z największych kampanii monitorujących, jakie kiedykolwiek miały miejsce w Europie. W sumie 20 zespołów badawczych z całej Europy ustawiło swoje stanowiska monitorujące w Île-de-France (regionie obejmującym obszar miejski Paryża), aby badać źródła zapylenia w środowisku miejskim. Ich celem jest określenie ilościowe i opis źródeł za pomocą różnych metod, jak np. obserwacje naziemne ze stałych stanowisk albo z platform mobilnych. Kampania jest prowadzona w ramach finansowanego ze środków unijnych projektu MEGAPOLI (Megamiasta - emisje, miejskie, regionalne i globalne zanieczyszczenia atmosferyczne a oddziaływanie klimatyczne oraz zintegrowane narzędzia do jego oceny i minimalizowania). Projekt MEGAPOLI uzyskał wsparcie na kwotę 3,4 mln EUR z tematu "Środowisko" (w tym zmiany klimatyczne) Siódmego Programu Ramowego (7PR). Koordynatorem projektu MEGAPOLI, w który zaangażowało się 22 partnerów z 12 państw europejskich - w tym z Czech, Francji, Grecji, Szwajcarii, Włoch i Wlk. Brytanii - jest Duński Instytut Meteorologiczny (DMI). Naukowcy z dwóch laboratoriów działających w L'Institut national des sciences de l'Univers (INSU) oraz Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) twierdzą, że rozległe konurbacje (obszary miejskie) znajdują się pod wpływem zanieczyszczeń nierozpuszczonych, na czym najbardziej cierpi jakość powietrza i zdrowie ludzi. Zapylenie wpływa również na klimat na skale globalną i regionalną. Wyzwaniem jest natomiast ustalenie i określenie ilościowe źródeł cząstek węgla, które stanowią znaczną frakcję drobnocząsteczkowych aerozoli. Naukowcy są przekonani, że ten typ zanieczyszczeń i ich wpływ na zdrowie człowieka można zredukować, o ile uda się pogłębić naszą wiedzę na temat ich źródeł. Partnerzy projektu zajmują się opisywaniem źródeł zarówno pierwotnych, jak i wtórnych. Źródła pierwotne to emisje bezpośrednie generowane przez procesy spalania, które nie są dobrze określone ilościowo, natomiast źródła wtórne obejmują cząstki powstałe po utlenieniu i kondensacji związków organicznych, które były początkowo w stanie lotnym. Naukowcy wybrali region Île-de-France na miejsce badań, ponieważ występuje tutaj dosyć wysoki poziom zanieczyszczeń i gęstości zaludnienia oraz jest on reprezentatywny dla konurbacji w klimacie umiarkowanym. Aby uzyskać szerokie spektrum danych wykorzystywane są różne narzędzia. Obserwacje naziemne są prowadzone z trzech stanowisk, w tym w Paryskim Laboratorium Higieny. Naukowcy pracujący w SIRTA (Site Instrumental de Recherche par Télédétection Atmosphérique) Instytutu im. Pierre'a Simona Laplace'a (IPSL) również pobierają próbki z mas powietrza narażonych na zanieczyszczenia w konurbacji paryskiej. Naukowcy korzystają również z mobilnego monitoringu: furgonetki będą przewozić sprzęt do pomiaru zasięgu "smugi zanieczyszczeń" (zanieczyszczona woda w strumieniach lub formacjach wodonośnych) w różnych lokalizacjach w całym regionie oraz określenia poziomu zanieczyszczenia mas powietrza wpływających do Île-de-France. Prowadzone są również obserwacje z powietrza, aby ocenić, w jaki sposób aerozole organiczne (zawiesiny drobnych cząstek w atmosferze) tworzą się w smudze miejskiej, natomiast do oceny pionowej jednorodności zanieczyszczeń wykorzystany zostanie balon na uwięzi. Dzięki tak dużej liczbie narzędzi i instrumentów naukowcy będą w stanie szczegółowo ustalić parametry fizyczne i chemiczne pyłów (takie jak lotność i rozkład aerozoli pod względem wielkości cząstek) w jednym z najważniejszych obszarów miejskich regionu. Wyniki badań umożliwią naukowcom dalszą ocenę i przegląd istniejących modeli wykorzystywanych do prognozowania i symulacji zanieczyszczeń powietrza w perspektywie długo i krótkoterminowej. Naukowcy zamierzają rozpocząć kolejną kampanię monitorującą pod koniec 2009 lub na początku 2010 r. W badaniach biorą udział naukowcy z Finlandii, Francji, Grecji, Niemiec i Szwajcarii.