European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Skóra żaby może kryć klucz do terapii nowotworowej

Według wyników nowych badań przeprowadzonych przez naukowców z Queen's University w Belfaście w Wlk. Brytanii białka odkryte w skórze żaby mogą stać się niedługo zasadniczą częścią terapii ponad 70 poważnych schorzeń, w tym nowotworów i cukrzycy. Zespół odkrył dwa typy białek czy też peptydów, które można by w kontrolowanych warunkach wykorzystać do regulowania angiogenezy - procesu rozwoju naczyń krwionośnych w organizmie. Do tej pory odkryto, że te silne białka posiadają dwa rodzaje żab: chwytnica wzorzystobrzucha - gatunek żab z podrodziny Phyllomedusinae, pochodzącej z Ameryki Południowej i Środkowej, i występującej w suchym regionie równiny Chaco na terenie Argentyny, Brazylii, Boliwii i Paragwaju - oraz kumak olbrzymi z rodziny Bombina. W przypadku obydwu żab białka odkryto w wydzielinie skóry. Po ostrożnym pobraniu wydzieliny, naukowcy wypuścili całe i zdrowe żaby z powrotem do środowiska naturalnego. "Odkryte przez nas białka posiadają zdolność pobudzania lub hamowania rozwoju naczyń krwionośnych" - wyjaśnia profesor Chris Shaw, kierownik badań. "Dzięki wyłączaniu angiogenezy i hamowaniu rozwoju naczyń krwionośnych, białko chwytnicy wzorzystobrzuchej może potencjalnie zabijać nowotwory. Większość nowotworów potrafi jedynie osiągnąć pewien rozmiar, po czym potrzebuje rozwiniętych naczyń krwionośnych do zaopatrywania ich w niezbędny tlen i substancje odżywcze. Powstrzymanie rozwoju naczyń krwionośnych zmniejszy prawdopodobieństwo rozprzestrzenienia się nowotworu i może ostatecznie go zabić. Jest to być może sposób na przekształcenie nowotworów z choroby śmiertelnej w przewlekłą." Zespół odkrył również, że białko pobrane od kumaka olbrzymiego może wywierać odwrotny skutek, czyli pobudzać angiogenezę i stymulować rozwój naczyń krwionośnych. Taka zdolność może się przydać w ogromnej liczbie schorzeń, w przypadku których potrzebna jest szybka naprawa naczyń krwionośnych, jak np. przy gojeniu ran, transplantacji organów, wrzodach cukrzycowych i uszkodzeniach powstałych w następstwie udarów i chorób serca. Profesor Shaw jest przekonany, że największe problemy medyczne mogą zostać rozwiązane za pomocą środowiska naturalnego: "Celem naszych prac jest odblokowanie potencjału środowiska naturalnego - w tym przypadku wydzieliny odkrytej na skórze żab i ropuch - aby łagodzić cierpienia ludzi. Jesteśmy całkowicie przekonani, że w środowisku naturalnym znajdują się rozwiązania wielu naszych problemów, musimy jedynie zadać odpowiednie pytania, aby uzyskać odpowiedzi. Byłaby to wielka szkoda mieć coś w przyrodzie, co potencjalnie jest cudownym lekiem na nowotwory i nie podjąć wszelkich możliwych starań, aby to wykorzystać." Taka zmiana w kierunku badania potencjału przyrody, aby pomóc w odkrywaniu pilnie potrzebnych leków następuje w świetle porażki w walce z procesami takimi jak angiogeneza za pomocą innych metod opracowywania leków. Mimo światowych inwestycji rzędu 4 - 5 mld USD w badania nad angiogenezą przez naukowców i firmy farmaceutyczne, wysiłki te nie zaowocowały jeszcze opracowaniem leku, który potrafi skutecznie obrać za cel rozwój naczyń krwionośnych, jego kontrolę i regulację.Więcej informacji: Queen's University w Belfaście: http://www.qub.ac.uk/