European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Unijni naukowcy opracowali zaawansowany test na wykrywanie HIV

Dwoje dofinansowanych ze środków unijnych naukowców opracowało i przetestowało nowoczesny test na wykrywanie HIV. Tandem z Imperial College London, Wlk. Brytania, twierdzi, że test jest dziesięciokrotnie czulszy od innych metod stosowanych do rozpoznawania choroby i jest niedrogi. Ta innowacyjna technika ma olbrzymie szanse na wprowadzenie na rynek, zapewniając sposób na wcześniejsze diagnozowanie HIV. Odkrycia zostały opublikowane w czasopiśmie Nature Materials. Profesor Molly Stevens i dr Roberto de la Rica, którzy otrzymali odpowiednio grant dla początkujących naukowców Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) o wartości 1,6 mln EUR oraz wewnątrzeuropejskie stypendium w wysokości 212.000 EUR z programu Działania Marie Curie, poszukiwali białka HIV - molekuły nazwanej antygenem p24, którą naukowcy wykorzystują ze względnym powodzeniem do wykrywania HIV u noworodków. Ostatnie odkrycia biją na głowę to, co odkryto w toku wcześniejszych badań, dzięki opracowanym technikom nanotechnologicznym, wykorzystanym w testach. Profesor Stevens i dr de la Rica przeanalizowali 30 próbek krwi przekazanych przez szpital St Mary's Hospital w Londynie i wykryli chorobę u 10 pacjentów. Nie byłoby to możliwe za pomocą tradycyjnych technik. "Wykorzystywanie obecnej technologii do poszukiwania wczesnych objawów wirusa lub choroby może przypominać poszukiwanie przysłowiowej igły w stogu siana" - mówi profesor Stevens. "Nasz nowy system wykrywania jest wysoce innowacyjny. To nie tylko przystępna metodologia, która w znaczący sposób podniesie standard życia chorych zakażonych HIV w krajach o niskim poziomie dochodów, ale zważywszy na jej większą czułość od każdego, istniejącego testu tradycyjnego, umożliwi także ultraczułe wykrywanie gołym okiem biomarkerów choroby, tj. wskaźników biologicznych choroby". Wypowiadając się na temat przełomowego osiągnięcia, dr de la Rica stwierdził: "Porzuciliśmy zasady obowiązujące w istniejących ramach metodologicznych, by zaproponować całkowicie nową linię badań. Test pozwala nam wykrywać zakażenie HIV u chorych, u których wirus był wcześniej niewykrywalny przy znacznie niższych kosztach". Naukowcy są przekonani, że nowy test może przynieść korzyści laboratoriom, które nie dysponują wieloma zasobami. Twierdzą, że nie trzeba będzie przeprowadzać analizy numerycznej, by zliczyć wirusy w pobranej próbce krwi w celu rozpoznania HIV. Zmiana koloru badanych próbek będzie wystarczającym potwierdzeniem lub wykluczeniem zakażenia, zdaniem naukowców. Wprowadzenie tego testu na rynek jest możliwe pod warunkiem przeprowadzenia dalszych badań. Niemniej naukowcy mają nadzieję, że ich badania będą mogły przełożyć się na zastosowanie w kontekście klinicznym i point-of-care.Więcej informacji: Europejska Rada ds. Badań Naukowych (ERBN): http://erc.europa.eu Imperial College London: http://www.imperial.ac.uk Nature Materials: http://www.nature.com/nmat/index.html