European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Zrównoważenie górskich zasobów wodnych w centrum uwagi

Zagwarantowanie zrównoważonych zasobów wody i bezpiecznej żywności pomoże chronić planetę, która staje w obliczu zmian klimatu, dostarczy korzyści gospodarczych ubogim społecznościom i zwiększy produkcję żywności na jednostkę ziemi rolnej - według raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) i Międzynarodowego Instytutu Gospodarki Wodnej (IWMI). Ale jak tego dokonać? Europejscy naukowcy podają "roztropną" odpowiedź. W ramach projektu HIGHARCS (Ochrona i zrównoważony rozwój górskich zasobów wodnych) przeprowadzona została multidyscyplinarna analiza górskich zasobów wodnych w pięciu państwach azjatyckich. Przyglądano się kwestiom ochrony i opcjom "roztropnego wykorzystywania". Celem jest zapewnienie zrównoważonej ochrony zasobów wodnych, bioróżnorodności i ekosystemów poprzez odpowiednie zarządzanie usługami. Prace badawcze już doprowadziły do dodania przez Międzynarodową Unię Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN) wybranych roślin, ryb, mięczaków, skorupiaków i owadów do Czerwonej Księgi Gatunków Zagrożonych. Konsorcjum HIGHARCS, pracujące pod kierunkiem Uniwersytetu w Essex, Zjednoczone Królestwo, zidentyfikowało najpierw trzy społeczności uzależnione od górskich zasobów wodnych: Guangdong w Chinach, Uttarakhand i Bengal Zachodni w Indiach oraz północny i środkowy Wietnam. Następnie naukowcy ocenili strategie społeczności w zakresie źródeł utrzymania i usługi ekosystemowe w badanych rejonach. Potem, z pomocą innych interesariuszy, zmapowano rozmieszczenie przestrzenne górskich zasobów wodnych. Zespół ustalił, że na przestrzeni lat podejmowano niewystarczające działania, aby wyposażyć kraje rozwijające się w wiedzę niezbędną do podejmowania trafnych decyzji czy rozwijania strategii sprawiedliwego użytkowania i ochrony ekosystemów wodnych. Naukowcy stwierdzili także, iż brakuje dobrej komunikacji interesariuszy i decydentów ze społecznościami uzależnionymi od górskich ekosystemów wodnych, zwłaszcza z tymi na bardziej narażonych obszarach. Zarządzanie zasobami i ochrona źródeł utrzymania są niezbędne i osiągalne za pośrednictwem lepszych praktyk zarządzania - podsumowują. Naukowcy sporządzili "analizę sytuacyjną" dla każdego badanego rejonu. W raportach znalazły się informacje na temat strategii społeczności w zakresie źródeł utrzymania i odpowiednich usług ekosystemowych; oceny ram instytucjonalnych, politycznych i prawnych; opisy sieci rynkowych oraz dane na temat kluczowych podmiotów, takich jak przedsiębiorstwa, osoby fizyczne i agencje ochrony środowiska. Zespół ułatwił także opracowanie zintegrowanych planów działania, opisujących szczegółowo perspektywy rejonów pod względem ochrony przyrody, źródeł utrzymania i polityki oraz wprowadził "inicjatywy przewodnie dotyczące gatunków", wskazując te, o które ludność się niepokoi lub których potrzebuje do zagwarantowania swoich źródeł utrzymania. Pośród kluczowych zagrożeń, jakie zostały zidentyfikowane, znalazły się zanieczyszczenie, degradacja siedliska i nadmierna eksploatacja. Linijki do mierzenia długości ryb, plakaty na temat stadium dojrzałości ryb i karty informacyjne o gatunkach to zaledwie kilka narzędzi, które zespół rekomenduje w celu poprawy komunikacji. Rozmaite raporty przygotowane w toku projektu wraz z inicjatywą przewodnią dotyczącą gatunków mają podnieść świadomość - tak lokalnie, jak i za granicą - wagi zrównoważonych, górskich zasobów wodnych. Po zakończeniu projektu w grudniu dane zostaną udostępnione odpowiednim interesariuszom i opinii publicznej. Projekt HIGHARCS został dofinansowany na kwotę 1,5 mln EUR z tematu "Środowisko" Siódmego Programu Ramowego (7PR) i zgromadził ekspertów z Chin, Danii, Filipin, Indii, Szwajcarii, Wietnamu i Zjednoczonego Królestwa.Więcej informacji: HIGHARCS http://www.higharcs.org/ Karta informacji o projekcie:

Szwajcaria, Dania, Egipt, Filipiny, Zjednoczone Królestwo, Wietnam