polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

CLIMATE CHANGE AND SPECIES INVASIONS IN AQUATIC SYSTEMS: A COMPARATIVE PERSPECTIVE

Rozprzestrzenianie się gatunków inwazyjnych pod wpływem zmieniającego się klimatu

Finansowana przez UE inicjatywa zbadała powiązania między zmianą klimatu a rozprzestrzenianiem się gatunków wodnych poza ich tradycyjny obszar występowania. Gatunki inwazyjne wprowadzane są za sprawą działalności człowieka, co ma zgubny wpływ na miejscowe środowisko naturalne, gospodarkę oraz ludzkie zdrowie.

Rosnące temperatury, podnoszący się poziom morza i zmiany w zasoleniu i opadach mogą zmienić strukturę zbiorowisk biologicznych w wodach przybrzeżnych i estuaryjnych. W odpowiedzi na powyższe problemy powstał projekt "Climate change and species invasions in aquatic ecosystems: A comparative perspective" (CHAOS) , w ramach którego badane były skutki pojawiania gatunków inwazyjnych. Do czynników antropogenicznych zalicza się akwakulturę, transport morski i akwarystykę. Zmiany w klimacie prowadzące do zmniejszania pokryw lodowych na jeziorach, zmiany w przepływach wody i większego zasolenia mogą mieć wpływ na przenoszenie nowych, obcych gatunków i rozprzestrzenianie się już obecnych. Zmiany klimatu mogą też mieć wpływ na osłabienie skutków działań prowadzonych w celu złagodzenia szkód, takich jak kontrola biologiczna. Rosnące temperatury pomogą utrwalić się gatunkom ciepłowodnym wprowadzonym na obszar strefy umiarkowanej. Może to poskutkować zwiększeniem oddziaływania obcych drapieżców na miejscowe ofiary oraz wzmożeniem wirulencji obcych chorób wśród gatunków rodzimych. Zwiększenie skali i częstotliwości powodzi pomoże w rozprzestrzenianiu obcych gatunków wodnych, takich jak racicznica zmienna (Dreissena polymorpha). Gatunki te powodują znaczne szkody, blokując przewody dopływu wody w elektrowniach i innych obiektach. Przedłużające się susze będą sprzyjać zwyczajom kopania kryjówek przez raka luizjańskiego (Procambarus clarkii), który może wyprzeć rodzimego raka szlachetnego. Naukowcy projektu CHAOS przeanalizowali dane historyczne dotyczące klimatu wód śródlądowych, przejściowych i obszarów przybrzeżnych rejonu środkowego Atlantyku Ameryki Północnej i śródziemnomorskiej części Europy. Zbadali też gatunki zwierząt wprowadzone na te obszary, biorąc pod uwagę zmienne geograficzne, ekologiczne i socjoekonomiczne. Przeprowadzono tez eksperymenty laboratoryjne w celu określenia wpływu temperatury i zasolenia na kraba wełnistoszczypcego (Eriocheir sinensis). Projekt CHAOS zapewni solidne naukowe podstawy do ustalenia powiązań między zmianą klimatu, a gatunkami inwazyjnymi w środowiskach wodnych. Wyniki projektu pomogą w opracowywaniu strategii i polityk zarządzania ekosystemem w celu łagodzenia skutków problemu.