polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Starożytna skamielina ryby odkrywa sekrety diety wieloryba

Czy wieloryby są jedynymi łagodnymi gigantami morskimi, jakie obecnie znamy? Międzynarodowy zespół naukowców twierdzi, że ewolucja tych ssaków morskich jest powiązana z ewolucją organizmów morskich, które zadomowiły się na Ziemi miliony lat temu. Odkrycia dwóch projektów badawczych opublikowane w magazynie Science rzucają światło na sposób, w jaki duże, ościste ryby poruszały się w morzach na wiele tysiącleci przed pojawieniem się wielorybów. Pierwszy raport prezentowany za zgodą dr Matta Friedmana z Wydział Nauk o Ziemi Uniwersytetu Oksfordzkiego w Wlk. Brytanii i jego kolegów, ujawnia nie widziane nigdy wcześniej przykłady ogromny ryb, które poruszały się w otwartych wodach, zanim swoją obecność zaznaczyły współczesne wieloryby fiszbinowe oraz rekiny i raje. Do tej pory niewiele było wiadomo na temat tych pradawnych ryb. Pojawienie się nowych skamielin (niebadanych wcześniej lub błędnie zidentyfikowanych w muzeach) dostarcza jednak dowodów na bytność tych odżywiających się filtracyjnie (metoda odżywiania się w wodzie, która polega na jednoczesnym pobieraniu wielu małych kawałków zdobyczy) ryb w morzach około 100 milionów lat temu w okresie jurajskim mezozoiku. Ponowna interpretacja starych danych i ocena tych skamielin dostarcza informacji na temat życia tych ryb do momentu wymarcia, które położyło kres dinozaurom i innym gatunkom. Zdaniem naukowców, starożytne ryby połykały wodę przez otwarte otwory gębowe i odfiltrowywały pożywienie z niej, kiedy wypuszczały ją przez szczeliny skrzelowe. Wieloryby i inne występujące obecnie kręgowce morskie mogą podziękować swoim przodkom za wytworzenie i wykorzystywanie strategii filtracyjnego odżywiania się. W drugim raporcie naukowcy z Uniwersytetu George'a Masona w USA oraz Uniwersytetu Otago w Nowej Zelandii zaprezentowali kluczowe ogniwo łączące różnorodność organizmów na dole oraz ssaków na górze łańcucha pokarmowego. Ich wyniki wykazały, że ewolucja okrzemków (malutkich i obficie występujących w oceanie glonów, które stanowią podstawowy składnik diety wieloryba) kierowała ewolucją wielorybów po wyginięciu starożytnych ryb odżywiających się filtracyjnie. Zdaniem naukowców panujący w tym okresie klimat również wpłynął na ewolucję wielorybów. "Wyniki badań pokazują, że obserwacja dołu łańcucha pokarmowego może przynieść pewne informacje na temat jego górnej części" - wyjaśnia dr Mark D. Uhen z Wydziału Nauk o Atmosferze, Oceanie i Ziemi Uniwersytetu George'a Masona. "Okrzemki są głównymi i podstawowymi producentami we współczesnym oceanie, przyczyniając się w ten sposób do tworzenia podstaw morskiego łańcucha pokarmowego. Skamielina wyraźnie pokazuje, że okrzemki i wieloryby przeżywały wspólnie okresy rozkwitu i upadku przez ostatnie 30 milionów lat." Dr Uhen i Felix G. Marx, doktorant z Uniwersytetu Otago, przeanalizowali wiele opublikowanych opisów skamielin wielorybów i odkryli ścisły związek między skamielinami wielorybów a produktywnością oceanu. "Czy to możliwe, żeby różnorodność skamielin, jakie odnajdujemy na przestrzeni okresów geologicznych mogła tak naprawdę odzwierciedlać ilość zachowanych skał osadowych, które mogą przeszukiwać paleontologowie - im więcej skał tym więcej skamielin?" -zastanawia się dr Uhen. "Te wszechstronne badania pokazują, że różnorodność skamielin nie wynika w istocie z odnotowanej ilości skał osadowych." Naukowcy są przekonani, że wyniki ich badań zachęcą innych ekspertów do oceny kolejnych zwierząt za pomocą podobnej wąskiej ekologii, aby stwierdzić, czy ten związek może zostać inaczej zinterpretowany. W pierwszym projekcie badawczym udział wzięli naukowcy z Uniwersytetu w Glasgow w Wlk. Brytanii oraz z Uniwersytetu DePaul, Uniwersytetu Stanowego Fort Hays, Uniwersytetu w Kansas, Triebold Paleontology Inc i Centrum Zasobów Dinozaurów w Górach Skalistych w USA.

Nowa Zelandia, Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone