polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Startuje nowa, finansowana ze środków UE infrastruktura badawcza w dziedzinie biologii

Właśnie uruchomiono nową infrastrukturę badawczą w zakresie biologii strukturalnej, która powinna przynieść dalsze przełomowe odkrycia w naukach biomedycznych. Piętnaście czołowych europejskich instytutów badań z zakresu biologii strukturalnej połączyło siły, aby udostępnić badaczom z sektora akademickiego i komercyjnego najbardziej zaawansowane technologie. Prace przygotowawcze do stworzenia sieci o nazwie "Instruct" przeprowadzono przy wsparciu 4,5 mln euro ze środków tematu "Infrastruktury badawcze" siódmego programu ramowego (7PR). Jak dotąd do sieci dołączyły Czechy, Francja, Niemcy, Izrael, Włochy, Holandia, Portugalia i Zjednoczone Królestwo, a naukowcy z tych krajów mają już dostęp do wspólnych technologii. Projekt "Instruct" został formalnie zainaugurowany przez dyrektora generalnego ds. badań naukowych i innowacji Komisji Europejskiej, Roberta-Jana Smitsa, na specjalnej uroczystości, która odbyła się w Brukseli 23 lutego br. Sieć ma być dynamicznym centrum współpracy w zakresie biologii strukturalnej, oferującym zintegrowaną infrastrukturę najnowszych technologii, specjalistyczną wiedzę i pionierskie szkolenia. Chodzi o to, by w jednym punkcie zapewnić europejskim biologom dostęp do całej technologii i wiedzy, której potrzebują do rozwijania różnorodnych projektów badawczych. Dyrektor projektu "Instruct", prof. Dave Stuart z Uniwersytetu w Oxfordzie, komentuje: "Europejscy biolodzy nigdy dotąd nie dysponowali jednym punktem dostępu do technologii i wiedzy, potrzebnej do prowadzenia badań. Gromadząc w jednym miejscu różne dyscypliny, technologie i europejskich specjalistów w dziedzinie biologii, sieć "Instruct" ma szansę po raz pierwszy w historii urzeczywistnić wizję w pełni zintegrowanych badań biologicznych". Prof. Dino Moras, szef badań jednej z instytucji uczestniczących, Institut de Génétique et Biologie Moléculaire et Cellulaire (IGBMC-CERBM) ze Strasburga, mówi o korzyściach płynących z połączenia różnych dyscyplin biologii: "Biologia strukturalna znajduje się w krytycznym punkcie, gdzie ścisła integracja z biologią komórek powinna otworzyć nowe, ogromne możliwości leczenia chorób, od złośliwych nowotworów po zwykłe przeziębienie. Sieć będzie miała duży wpływ na odkrycia w dziedzinie medycyny w najbliższych dziesięcioleciach". Dostęp do technologii będzie prawdziwym impulsem dla naukowców i znajdzie odzwierciedlenie w jakości wyników badań. Przykłady takich technologii to przygotowywanie próbek do tomografii krioelektronowej przy użyciu trawienia jonowego w Instytucie Maxa Plancka w Martinsried (Niemcy), a także automatyczny system ekspresji genów ssaków znajdujący się na Uniwersytecie w Oxfordzie (Zjednoczone Królestwo). Oprócz 15 głównych instytucji partnerskich z Finlandii, Francji, Niemiec, Izraela, Włoszech, Hiszpanii i Zjednoczonego Królestwa istnieją także dodatkowe krajowe ośrodki stowarzyszone z siecią Instruct, w Czechach, Holandii, Portugalii i Szwecji. Uczestnictwo instytucji partnerskich z nowszych państw członkowskich, takich jak Czechy, dowodzi wysokiego poziomu tamtejszej infrastruktury w dziedzinie biologii strukturalnej. Stowarzyszony czeski ośrodek otrzymuje dofinansowanie z europejskich funduszy strukturalnych poprzez Środkowoeuropejski Instytut Technologiczny (CEITEC) oraz Centrum Biotechnologii i Biomedycyny Akademii Nauk Uniwersytetu Karola w Vestec (BIOCEV) w Czechach. Jednym z pierwszych naukowców, którzy wypróbowali sieć Instruct, jest dr Colin McVey z Universidade Nova de Lisboa w Portugalii, który zajmuje się immunologią strukturalną. "Niezmiernie się cieszę, że mój wniosek został przyjęty przez sieć Instruct", mówi dr McVey. "Możliwość korzystania z najlepszych technologii w Europie za pośrednictwem pojedynczej aplikacji przyniesie ogromne korzyści mnie i innym europejskim naukowcom. Z niecierpliwością czekam na rozpoczęcie prac z pomocą ekspertów i na możliwość rozwijania badań". Aktualnie sieć Instruct obejmuje internetową społeczność ponad 500 naukowców z 25 krajów, przy czym każdy użytkownik ma możliwość dopasowania swojego profilu do własnych zainteresowań i priorytetów. Sieć udostępnia pojedynczą, przyjazną dla użytkowników aplikację, pozwalającą na uzyskanie dostępu do wszystkich technologii dostępnych w ośrodkach partnerskich Instruct. Stephen Cusack, szef stacji terenowej Europejskiego Laboratorium Biologii Molekularnej (EMBL) w Grenoble (Francja), wzywa naukowców do przyłączenia się do sieci Instruct: "Strona internetowa Instruct to serce sieci, oferujące możliwość rozpatrywania wniosków badawczych, bazę danych technologii, fora, wspólne przestrzenie robocze i inne funkcje. Ponadto na stronie znajdziemy wiele przydatnych materiałów, takich jak kalendarz wydarzeń, ogłoszenia o pracy czy informacje na temat finansowania. Zapraszamy naukowców wszystkich dyscyplin do rejestrowania się na stronie http://www.structuralbiology.eu i korzystania z sieci Instruct".Więcej informacji: Instruct: http://www.structuralbiology.eu Środkowoeuropejski Instytut Technologiczny: http://www.ceitec.eu BIOCEV: http://www.biocev.eu/en/