polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Development of an information technology tool for the management of european southern lagoons under the influence of river-basin runoff

Doskonalenie zarządzania zasobami w lagunach Morza Śródziemnego

Badania w ramach projektu DITTY prowadzonego przez UE wniosły wkład do studium dostępnych zasobów w lagunach południowej Europy. W Mar Menor panują warunki, które pozwoliły naukowcom na opracowanie narzędzi informacyjnych dostosowanych do tego rodzaju ekosystemów.

Mar Menor w Hiszpanii to jedna z największych lagun przybrzeżnych Morza Śródziemnego. Jest to również miejsce, w którym naukowcy europejscy przeprowadzili ważne badania w ramach projektu DITTY. Celem projektu było zbadanie działu wodnego oraz zastosowanie odpowiednich metod mających obniżyć zawartość składników odżywczych w wodach laguny. Zespół zgromadził informacje dotyczące klimatu oraz warunków fizykochemicznych, biologicznych, hydrologicznych i społeczno-ekonomicznych Mar Menor, z których utworzono bazę danych. Następnie przy ich użyciu przystąpiono do opracowania naukowo-operacyjnej podstawy dla zrównoważonego i racjonalnego wykorzystania dostępnych zasobów. Dla działu wodnego Mar Menor opracowano specjalny model hydrologiczny. Wyniki stanowią zachętę do ściślejszej integracji instytucji, strategii i jednostek administracyjnych. Badania okazały się bardzo przydatne dla użytkowników końcowych, instytucji gospodarki wodnej, regionalnego biura ds. środowiska i rady miejskiej. Wykazały odmienne pojmowanie i preferencje różnych sektorów społeczeństwa odnośnie głównych dostępnych możliwości i scenariuszy dla Mar Menor. W przypadku Urzędu Gospodarki Wodnej postrzeganie to pozwoliło utrzymać priorytet działań mających na celu obniżenie zawartości substancji odżywczych w lagunie. Zastosowanie systemu wspomagania decyzji okazało się szczególnie użyteczne dla rady miejskiej.