polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-18

Global change and pine processionary moth: a new challenge for integrated pest management

Zastosowanie feromonów do monitorowania szkodników sosen

Najgroźniejszym szkodnikiem lasów sosnowych w basenie Morza Śródziemnego jest korowódka pniówka (Thaumetopoea pityocampa). W ramach projektu Promoth europejscy naukowcy zbadali różne metody monitorowania tych uciążliwych owadów.

Ostatnie epidemie korowódki pniówki zostały zanotowane w środkowej Francji oraz w Alpach, gdzie dotychczas nie stwierdzano dużej aktywności tego szkodnika. Zwiększenie zasięgu występowania tego gatunku ciem może być spowodowane globalnym ociepleniem, mającym wpływ na rośliny żywicielki oraz na naturalnych wrogów ćmy. W ramach projektu Promoth opracowano narzędzia zwalczania szkodników na obszarach dotkniętych epidemią. Badano zastosowanie feromonów do monitorowania ciem. Testy polowe wykazały, że liczba samców przechwycona za pomocą pułapek wykorzystujących feromony wzrosła dzięki zwiększeniu ilości zastosowanego feromonu będącego syntetycznym żeńskim hormonem płciowym. Zastosowano szereg różnych rodzajów pułapek oraz dokonano ich analizy porównawczej. Najskuteczniejsze okazały się lepkie płytki, które były regularnie czyszczone. Badacze nanieśli feromon na pułapki w celu określenia związku pomiędzy liczbą samców ciem i gęstością rozmieszczenia gniazd zimowych. Testy przeprowadzono we Francji, Włoszech i w Portugalii w 33 miejscach, w których wykorzystano kępy składające się z różnych gatunków sosen w różnym wieku. Kępy były zlokalizowane zarówno na dotychczasowych, jak i nowych obszarach żerowania szkodnika. Wyniki wykazały, że w przypadku wszystkich obszarów istniał związek pomiędzy dzienną liczbą pochwyconych samców ciem i łączną liczbą gniazd zimowych znajdujących się na danym obszarze. Dzięki temu można wypracować skuteczny sposób monitorowania populacji korodówki pniówki. Badacze doszli do wniosku, że pułapki z feromonami stanowiły użyteczne narzędzie do monitorowania populacji korodówki Pniówki. Metoda opracowana w ramach projektu Promoth została zastosowana we Francji, a obecnie rozpoczęto jej stosowanie w innych krajach zmagających się z tym szkodnikiem. Wyniki projektu Promoth wywrą pozytywny wpływ na gospodarkę unijną, dzięki zmniejszeniu ubytków lasów europejskich. Ponadto zostaną utworzone nowe stanowiska pracy w leśnictwie na obszarach objętych programem monitorowania i kontroli biologicznej.