polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Reinforcing scientific and technological potential of the Natural Products Laboratory - University of Athens

Nowe podejście do zagadnienia laboratorium chemicznego produktów naturalnych

Uniwersytet Narodowy im. Kapodistriasa w Atenach jest główną państwową instytucją badawczą w Grecji i jedną z największych organizacji tego typu w Europie. Obecnie uczelnia stara się zdobyć silną pozycję w sektorze badawczym UE w dziedzinie chemii produktów naturalnych.

Głównym celem projektu "Nat Force" jest naukowe i technologiczne wsparcie Laboratorium Lekoznawstwa i Chemii Produktów Naturalnych (LNPC) Uniwersytetu w Atenach. Spowoduje ono podniesienie rangi laboratorium LNPC do Centrum Badawczego Produktów Naturalnych porównywalnego z innymi renomowanymi europejskimi ośrodkami naukowymi. Dzięki projektowi pozyskano nowoczesne urządzenia umożliwiające prowadzenie zaawansowanych badań w dziedzinie chemii produktów naturalnych, uzupełniając posiadane już przez laboratorium wydajne oprzyrządowanie. Projekt Nat Force przyczynił się także do wzrostu znaczenia laboratorium LNPC i do jego lepszego postrzegania w UE. Umożliwił też uczestnictwo w większej liczbie krajowych i europejskich programów badawczych. Laboratorium prowadzi obecnie działania koordynacyjne dwóch unijnych projektów programu 7PR. Projekt Nat Force zapewnił także intensyfikację relacji strategicznego partnerstwa laboratorium LNPC oraz jego działań mających na celu rozwój kontaktów oraz umożliwił dokonanie niezbędnego transferu technologii od uznanych europejskich centrów badawczych. Kolejną korzyścią było zwiększenie możliwości badawczych dzięki przyciągnięciu uznanych badaczy, znających nowe technologie i zaawansowane metodologie. Umożliwi to poszerzenie wiedzy i wdrożenie nowych zastosowań naturalnych związków chemicznych w sektorze farmaceutycznym, kosmetycznym, nutraceutycznym i rolniczym. Wzmocniona współpraca naukowa na obszarze UE przyczynia się do rozwoju międzynarodowego partnerstwa w przemyśle i współpracy ze znanymi centrami badawczymi. W procesie dalszego rozwijania strategicznego partnerstwa wyznaczono trzy uznane europejskie centra badawcze: francuski instytut CNRS, niemiecki Uniwersytet Technologiczny w Dreźnie oraz szwajcarski Uniwersytet w Bazylei. Realizacja celów projektu Nat Force przyciągnie uwagę przedstawicieli przemysłu, interesariuszy i innych zainteresowanych podmiotów oraz będzie stanowić pozytywny wkład w ideę integracji europejskiej.