European Commission logo print header

Novel innovative doubled haploid technology for ornamental and medical plant breeding

Nowe metody hodowli roślin leczniczych

Finansowane przez UE konsorcjum opracowało technologię podwójnej haploidalności na potrzeby hodowli roślin ozdobnych i leczniczych. Celem było szybsze i opłacalne wyprodukowanie roślin homozygotycznych.

Rośliny lecznicze tworzą w skali globalnej wielomiliardowy rynek, natomiast konieczność lepszego zdefiniowania leków ziołowych i żywności skłania do ulepszenia istniejących technologii hodowlanych. Braki środków państwowych na te cele doprowadziły do powołania pierwszej wspólnej inicjatywy zrzeszającej instytuty badawcze i kilka małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z całej Europy. Celem projektu finansowanego przez UE "Nowatorska technologia podwójnej haploidalności w hodowli roślin ozdobnych i leczniczych" (Haplotech) było szybsze, lepsze i tańsze wyprodukowanie udoskonalonych i przyjaznych dla środowiska odmian. W tym celu partnerzy projektu opracowali innowacyjne technologie, chcąc uzyskać czyste linie homozygotyczne do hodowli ważnych wyselekcjonowanych roślin ozdobnych i leczniczych. Konwencjonalne procedury hodowli wsobnej wymagają sześciu pokoleń do uzyskania całkowitej homozygotyczności. Natomiast metoda podwójnej haploidalności pozwala osiągnąć to w jednym pokoleniu. Haploidalne komórki roślin produkowane są z pyłku kwiatowego lub komórek jajowych lub z innych komórek gametofitu. Następnie, poprzez indukowane podwajanie chromosomu powstaje podwójna komórka haploidalna, z której można wyhodować roślinę o podwójnej haploidalności. Wśród celów projektu Haplotech znalazło się zidentyfikowanie warunków i opracowanie metod w zakresie tworzenia podwójnej haploidalności w roślinach ozdobnych i leczniczych. Scharakteryzowano warunki wzrostu 10 wybranych gatunków, a następnie opisano rozwój rozrodczy elementów żeńskich i męskich – gametofitów. Opracowano protokoły dla roślin o podwójnej haploidalności u gatunków nieposiadających protokołów. Homozygotyczne podwójne komórki haploidalne wyprodukowane w ramach projektu Haplotech wykorzystano w programie hodowlanych partnerów z MŚP; oczekuje się, że przyspieszą one stworzenie nowych odmian w najkrótszym jak dotąd czasie.