polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Plastic Optical Fibre Gamma Radiation Dosimeter

Nowoczesne czujniki do monitorowania radioterapii w czasie rzeczywistym

Choroby nowotworowe są drugą wiodącą przyczyną zgonów w UE, a radioterapię stosuje się w leczeniu ponad 40% pacjentów. Nowatorska technologia monitorowania promieniowania może znacząco zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność leczenia.

Radioterapia, podawana w formie zewnętrznego promienia radiacyjnego lub stosowana miejscowo poprzez wstrzyknięcie miniaturowych radioaktywnych "zalążków", uszkadza materiał genetyczny tkanki docelowej, dzięki czemu komórki rakowe nie mogą się dalej dzielić i namnażać. Niestety taki sam los spotyka również zdrowe komórki w naświetlanym obszarze. Precyzyjne monitorowanie dawki promieniowania ma decydujące znaczenie w minimalizowaniu ogólnego uszkodzenia tkanek. Dzięki finansowaniu ze środków UE twórcy projektu POFGARD ("Plastic optical fibre gamma radiation dosimeter") opracowali plastikowy czujnik światłowodowy wyposażony w końcówkę radioczułą, która w wyniku wystawienia na promieniowanie jonizujące wydziela światło fluorescencyjne. Sygnał ten biegnie 19-metrowym światłowodem do spektrometru i do komputera, gdzie jest analizowany. Monitorujące elementy elektroniczne są odizolowane od promieniowania, a użycie plastikowych materiałów umożliwia jednoczesne zastosowanie obrazowania metodą rezonansu magnetycznego (MRI). Dozymetr został z powodzeniem przetestowany w klinice w Galway w Irlandii oraz na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA) w Stanach Zjednoczonych. Badanie z jego udziałem potwierdziło doskonałą reakcję na wiele różnych warunków, jak i powtarzalność i stabilność pomiarów. W związku z tym technologia POFGARD może być stosowana w monitorowaniu promieniowania w czasie rzeczywistym podczas radioterapii, co pozwoli znacznie zwiększyć bezpieczeństwo i skuteczność tego typu terapii w leczeniu choroby nowotworowej. Ponadto zgodność tej metody z MRI pozwala na wykonanie skanu tkanek i leczenia podczas jednej sesji. Projekt POFGARD przyczynił się zatem do wdrożenia ważnej technologii, która zwiększa bezpieczeństwo i skuteczność radioterapii w leczeniu raka.