CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Nanotechnologia przybywa na ratunek zagrzybionemu drewnu

Zespół polskich naukowców opracował nowe urządzenie nanotechnologiczne, zdolne do natychmiastowego wykrywania grzyba, który atakuje drewno. Kropidlak różnobarwny (Aspergillus versicolor) jest bardzo rozpowszechnionym rodzajem pleśni, która wskazuje na problemy z wilgotnością drewna i innych materiałów budowlanych. Wiadomo, że grzyb ten wytwarza toksyny rakotwórcze i że powoduje podrażnienie oczu, nosa i gardła. - Dotąd atak grzybów na tkankę drewna był zauważany zwykle w momencie, kiedy stan zaawansowania był tak duży, iż skutki stawały się widoczne gołym okiem - powiedział Jerzy Langer z laboratorium Pracowni Fizykochemii Materiałów i Nanotechnologii w Poznaniu, kierujący programem badań. Poprzednio wczesne wykrywanie obecności tego grzyba wymagało pobierania próbek do badań laboratoryjnych w celu wykonania analizy pod mikroskopem. Dzięki nanodetektorowi wykrywającemu tego grzyba, czasy pobierania próbek należą do przeszłości. Kropidlak różnobarwny jest wykrywany przy pomocy nanowłókien; w obecności jego grzybni zachodzą zmiany właściwości fizyko-chemicznych tego materiału i powstaje wówczas sygnał elektryczny. - Nasza metoda badania powierzchni drewna na obecność grzybni jest całkowicie bezinwazyjna, dzięki czemu można ją wykorzystać przy analizach wartościowych przedmiotów wykonanych z drewna - powiedział profesor Langer. Ze względu na niewielki rozmiar tego urządzenia można je wszędzie stosować. - Urządzenie powinno stać się niezbędnym wyposażeniem konserwatorów zabytków, ale także osób zainteresowanych remontem, budową lub kupnem domu czy mieszkania, gdyż za jego pomocą można wykryć obecność grzybni, często groźnych dla mieszkańców, nawet w nowych elementach konstrukcyjnych - wyjaśnił profesor Langer.

Polska