polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Naukowcy odkryli cztery nowe chrząszcze bogatkowate

Dwuosobowy zespół badawczy z Czech odkrył cztery nowe gatunki bogatkowatych (Buprestidae). Badania, których wyniki opublikowano w czasopiśmie ZooKeys ujawniają, że rodzaj Philanthaxia, którego pierwszy opis został sporządzony w 1864 r. przez Deyrolle i zrewidowany później przez czeskiego naukowca Svatopluka B¡lýego w 1997 r., żyje zasadniczo w strefie orientalnej, za wyjątkiem kilku gatunków, które docierają do regionu australazjatyckiego. Odkrycie powiększyło łączną liczbę gatunków z rodzaju Philanthaxia do 65. "Wszystkie nowe gatunki należą do rodzaju Philanthaxia" - wyjaśnia współautor Oto Nakládal z Wydziału Ochrony Lasów i Zarządzania Zwierzyną Czeskiego Uniwersytetu Przyrodniczego w Pradze, który współpracował z naczelnym autorem dr B¡lým z tej samej uczelni. "Przed publikacją wyników tych badań znanych było 61 gatunków z tego rodzaju. Obecnie obejmuje on 65 gatunków o dystrybucji głównie południowo-wschodnio-azjatyckiej, za wyjątkiem 2 gatunków, które docierają do regionu australazjatyckiego." W Tajlandii występuje nowy gatunek P. pseudoaenea, a na indonezyjskich wyspach Borneo, Lombok i Sumatra występują gatunki takie jak P. jakli, P. chalcogenioides i P. lombokana. Tandem wskazuje, że biologia wszystkich tych gatunków jest nieznana, podobnie jak ich rośliny żywiciele, ponieważ wszystkie okazy zebrano od ludności lokalnej. Naukowcy piszą w artykule, że P. pseudoaenea należy do grupy gatunków z płaskimi lub odciśniętymi czołami, szerokim skutellum i silnie zakrzywionymi pazurami kończącymi stopy. Philanthaxia jakli to członek grupy gatunków o podobnych czołach i skutellum, prostych pazurach kończących stopy i złoto-zielonym ubarwieniu grzbietowym. Philanthaxia chalcogenoides przypomina niektóre gatunki z rodzaju Chalcogenia (Anthaxiini) kształtem ciała, ubarwieniem i wyraźnym efektem lustra pokrywy skrzydłowej. Odróżnia się od innych chrząszczy należących do tej grupy dziwną rzeźbą pronotum oraz wyjątkowym efektem lustra wzdłuż szwu pokrywy skrzydłowej. Philanthaxia lombokana jest częścią grupy gatunków o prostych pazurach kończących stopy, szerokich spłaszczonych czołach i szerokim skutellum. Naukowcy opisali również dymorfizm płciowy Philanthaxia iris, gatunku opisanego początkowo na postawie jednej samicy z indonezyjskiej wyspy Jawa, gdyż w owym czasie nie odnotowano męskich okazów. Dzięki temu, że lokalny kolekcjoner miał okaz z Jawy, zespół mógł opisać samca. Nazwa tej rodziny chrząszczy wywodzi się od ich lśniących, błyszczących kolorów i niezwykłych korpusów. Są średniej wielkości, która wacha się od 6,2 mm do 9,8 mm o subeliptycznych i umiarkowanie wypukłych kształtach. Powierzchnie ich grzbietów są czarno-brązowe lub czarno-brązowe z odcieniem fioletu po bokach. Czułki i kończyny są czarno-fioletowe, a powierzchnia odwłoka jest brązowa, podczas gdy powierzchnia brzuszna jest czarno-fioletowa. Naukowcy na całym świecie szybko dostrzegli, że katalogi "gorących punktów" bioróżnorodności, takich jak Azja Południowo-Wschodnia, odgrywają ogromną rolę ze względu na zwiększające się tempo wymierania, wywoływane szybkimi zmianami w naturalnych siedliskach. Wiele gatunków jest zagrożonych lub wymarło zanim społeczność naukowa mogła je poznać - twierdzą eksperci. "Człowiek nie jest nawet w stanie oszacować realnych strat związanych z wymieraniem gatunków - zauważa dr Nakládal - ponieważ każdy pojedynczy gatunek jest, co do zasady, owocem milionów lat ewolucji i adaptacji, a przez to pełni wyjątkową rolę w ekosystemach."Więcej informacji: Czeski Uniwersytet Przyrodniczy w Pradze: http://www.czu.cz/en/ ZooKeys: http://www.pensoft.net/journals/zookeys/

Czechy