CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-20

Ocena pełnego potencjału badań nad komórkami macierzystymi na świecie

Sektor badań nad komórkami macierzystymi rozwija się ponad dwa razy szybciej (7%) od globalnej średniej dla badań naukowych w ogóle (2,9%) - jak dowiadujemy się z nowego raportu. W toku badań poświęconych analizie wzrostu i rozwoju dziedziny komórek macierzystych jako całości, przestudiowano także krajobraz badań nad embrionalnymi komórkami macierzystymi (ES) i indukowanymi plurioptencjalnymi komórkami macierzystymi (iPS). Raport przygotowany wspólnie przez konsorcjum, w skład którego weszli przedstawiciele dofinansowanego ze środków unijnych projektu EUROSTEMCELL, był przedmiotem dyskusji na niedawnym "Światowym szczycie nt. komórek macierzystych" w San Diego, USA. Przedstawia konkretne ustalenia dotyczące rozwoju prac badawczych nad komórkami macierzystymi. Publikacje poświęcone komórkom macierzystym są na przykład o 50% częściej cytowane w porównaniu ze światową średnią dla wszystkich powiązanych obszarów badawczych. Około połowa publikacji nt. komórek macierzystych wykorzystuje słowa kluczowe kojarzące się z opracowywaniem leków czy medycyną regeneracyjną. Odzwierciedlając bieżący rozwój tej dziedziny i jej potencjał kliniczny, 47% publikacji poświęconych komórkom macierzystym korzysta ze słów kluczowych powiązanych z medycyną regeneracyjną, a 2% z opracowywaniem leków. Singapur, Włochy, USA, Japonia i Izrael wykazały najwyższy poziom aktywności w badaniach nad komórkami macierzystymi, a liderami pod względem wolumenu są USA i Chiny. "Celem tego raportu jest wsparcie rozwoju nauki o komórkach macierzystych i omówienie strategii poprzez przeprowadzenie szeroko zakrojonego przeglądu analitycznego obszarów z uwzględnieniem spostrzeżeń ekspertów" - mówi Nick Fowler, dyrektor zarządzający Akademickich i Rządowych Instytucji na rzecz Elsevier, współautor raportu. "Jesteśmy dumni z tego, że udało nam się nawiązać współpracę z przedstawicielami projektu EUROSTEMCELL, Uniwersytetu w Kioto, iCeMS oraz ekspertami, którzy wnieśli cenny wkład". Komórki macierzyste to takie komórki, które uzupełniają zapasy, zużytych lub uszkodzonych, wyspecjalizowanych komórek. Są w stanie stale wytwarzać własne kopie, a także kopie innych, bardziej wyspecjalizowanych typów komórek. To przesądza o ich wyjątkowości. W odróżnieniu od erytrocytów, które rozprowadzają tlen za pośrednictwem krwioobiegu, czy mięśni współdziałających z innymi komórkami, aby wykonać ruch, komórki macierzyste nie mają żadnych wyspecjalizowanych cech fizjologicznych. Przez to są niezwykle interesujące dla nauki, zwłaszcza dla medycyny. Niektóre z najpoważniejszych schorzeń, jak nowotwory i wady wrodzone, są powodowane nieprawidłowym podziałem i różnicowaniem komórek. Lepsze poznanie kontroli genetycznej i molekularnej nad tymi procesami może zaowocować informacjami o sposobie, w jaki te choroby rozwijają się i zasugerować nowe strategie terapeutyczne. To ważny cel badań nad komórkami macierzystymi i nadrzędny cel projektu EUROSTEMCELL, którego realizacja rozpoczęła się w marcu 2010 r. Dofinansowany na kwotę 830.238 EUR ze środków Siódmego programu ramowego (7PR) Komisji projekt gromadzi ponad 90 europejskich laboratoriów badawczych zajmujących się komórkami macierzystymi i medycyną regeneracyjną w ramach skoordynowanego działania na rzecz zapoznawania opinii publicznej z nauką o komórkach macierzystych. Ukończenie prac nad projektem EUROSTEMCELL zaplanowano na luty 2014 r. "Raport umożliwił nam zapoznanie się z międzynarodową panoramą dziedziny komórek macierzystych, czerpiąc z zaawansowanych technik bibliometrycznych w celu rozpoznania krajowych i międzynarodowych trendów: gdzie badania nad komórkami macierzystymi są najprężniejsze, gdzie jest najszybciej rozwijający się sektor, które wyniki inicjatyw dofinansowywanych indywidualnie przekładają się na publikacje o wysokim współczynniku oddziaływania i tak dalej" - opowiada profesor Clare Blackburn z Ośrodka Medycyny Regeneracyjnej MRC przy Uniwersytecie w Edynburgu i koordynator projektu EUROSTEMCELL. "Niezwykle interesująca była analiza danych, zawierających wiele skłaniających do refleksji informacji. Mamy nadzieję, że czytelnicy zyskają nowy obraz dziedziny, która będzie pobudzać do dyskusji o przyszłej strategii".Więcej informacji: EUROSTEMCELL http://www.eurostemcell.org/ Karta informacji o projekcie: