CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Naukowcy stawiają czoła chorobie Huntingtona, obierając za cel zmutowany gen

Choroba Huntingtona to dziedziczne zaburzenie neurozwyrodnieniowe, które zazwyczaj ujawnia się w wieku średnim i prowadzi do nieskoordynowanych ruchów ciała oraz ograniczenia zdolności poznawczych. Wywołują ją liczne powtórzenia sekwencji (tj. nukleotydów CAG) kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w genie kodującym białko huntingtynę. U chorych sekwencja występuje ponad 35 razy, podczas gdy u osób zdrowych jej powtórzenie wynosi od 10 do 29 razy. W toku ostatnio przeprowadzonych badań, których wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie PNAS, naukowcom z Hiszpanii udało się zredukować ekspresję chromosomalną zmutowanego genu, co może potencjalnie powstrzymać rozwój choroby. Badania uzyskały wsparcie z grantu Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) dla początkujących naukowców, który otrzymał dr Mark Isalan z Centrum Regulacji Genomicznej (CRG) w Hiszpanii, w wysokości ponad 1,32 mln EUR z budżetu Siódmego Programu Ramowego (7PR) UE. Naukowcy twierdzą, że osoby dorosłe potrzebują huntingtyny, która występuje w różnych tkankach organizmu, w szczególności do zapewnienia rozwoju i przetrwania neuronów. Obecność zmutowanego genu skutkuje nieprawidłową formą huntingtyny. W takiej sytuacji organizm doświadcza wielu objawów, między innymi mimowolnych ruchów, zmian behawioralnych i demencji. Mimo coraz większej wiedzy na temat choroby, nikt nie był w stanie znaleźć lekarstwa na pląsawicę Huntingtona. Leczenie chorych polega obecnie na uśmierzaniu bólu i zmniejszaniu dyskomfortu - większość z nich umiera około 15 lat po pojawieniu się pierwszych objawów. Naukowcy wiedzą, że za chorobę Huntingtona odpowiada jeden gen, w odróżnieniu od innych zaburzeń neurologicznych, takich jak choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera. Mają zatem nadzieję, że opracowanie terapii opartej na inhibicji zmutowanego genu huntingtyny może doprowadzić do stworzenia metody leczenia. Prowadzone obecnie badania koncentrują się na modyfikacji białek występujących we wszystkich żywych organizmach, takich jak palce cynkowe (ZFP), które posiadają zdolność rozpoznawania konkretnych sekwencji DNA i wiązania się z nimi. Pokrótce ten proces prowadzi do regulowanej funkcji genu. Naukowcy z CRG posunęli się jeszcze dalej i zredukowali ekspresję chromosomalną zmutowanego genu, utrudniając potencjalnie rozwój choroby. "Zaprojektowaliśmy specyficzne ZFP, które rozpoznają i wiążą się z ponad 35 powtórzeniami tripletu CAG, przez co zapobiegają ekspresji genu zawierającego powtórzenia i redukują wytwarzanie zmodyfikowanej huntingtyny" - mówi autorka naczelna Mireia Garriga-Canut, naukowiec z grupy Inżynierii Sieci Genów przy CRG. "Po zastosowaniu leczenia na modelu myszy transgenicznej, nosicielki ludzkiej huntingtyny, zaobserwowaliśmy opóźnione wystąpienie objawów". Carmen Agustín Pavón, współautorka raportu z badań, powiedziała: "Kolejnym krokiem jest optymalizacja projektu skutecznej i trwałej terapii pacjentów. To otworzy drogę do znalezienia sposobu leczenia choroby Huntingtona".Więcej informacji: Centrum Regulacji Genomicznej (CRG) http://www.crg.eu PNAS http://www.pnas.org/