polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Improving Fraxinus (ASH) productivity for European needs by testing, selection propagation and promotion of improved genetic resources

Poszukiwanie metod indukowania kwitnienia jesionu

Głównym celem projektu było promowanie ulepszonych zasobów genetycznych jesionu. Przeprowadzone próby polegały głównie na ograniczeniu dostępu do wody i aplikowaniu środków hamujących wzrost w celu stymulacji wzrostu pędów i powstawania pączków kwiatowych.

Nadrzędnym zadaniem naukowców i wspieranego przez Komisję Europejską projektu RAP było zwiększenie skali produkcji jesionu (Fraxinus). W tym celu testowano, selekcjonowano, rozmnażano i promowano ulepszone zasoby genetyczne. Rozpoczęto od opracowania próbki materiału z występujących naturalnie gatunków europejskich. W sześciu krajach europejskich przeprowadzono test pochodzenia. Następnie zidentyfikowano i wybrano najlepsze populacje i linie genetyczne. Aby pozytywnie wpłynąć na mikropropagację, indukcję kwitnienia i rozmnażanie za pomocą sadzonek, przeprowadzono obróbkę fizjologiczną, biochemiczną i fizyczną. W ramach projektu naukowcy przystąpili do opracowania metod indukujących kwitnienie jesionu w uprawach doniczkowych. Najpierw zbadano skutek ograniczenia dostępu do wody i aplikacji środków hamujących wzrost, m.in. paklobutrazolu. Stwierdzono, że kontrolowane wstrzymywanie nawadniania młodych sadzonek drzew spowodowało wysychanie korzenia, co w efekcie hamowało wzrost pędów i powstawanie pączków kwiatowych. Przeprowadzono różne badania. W jednym z nich stopień nawodnienia sadzonek w donicy w szóstym okresie wegetacyjnym wynosił 110%, 66% i 33% ich całkowitej potencjalnej ewapotranspiracji. Dla 63 klonów oceniono także kwitnienie szczepów roślin uprawianych w donicach. W kolejnych badaniach aplikowano środki hamujące wzrost o pięciu różnych stężeniach. To badanie wykazało, że jesion uprawiany w donicach kwitnie i wytwarza zdolne do wzrostu nasiona. Metody opracowane w celu indukcji kwitnienia znalazły ważne zastosowanie w programach uprawy roślin.