polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Using genetics to improve the quality and safety of sheep products

Optymalne wykorzystanie cech owiec mlecznych

Za pomocą populacji krzyżówek wstecznych badacze wyodrębnili genom owcy pod kątem złożonych cech powiązanych z produkcją i jakością mleka.

Interesy europejskiego rynku mleka owczego zostały umocnione dzięki badaniu przeprowadzonemu w ramach projektu GENESHEEPSAFETY. Ogólnym celem była poprawa jakości i bezpieczeństwa produktów z mleka owczego dzięki zastosowaniu technik genetycznych. Najliczniejszymi francuskimi i włoskimi rasami owiec mlecznych są Sarda i Lacaune. Ich fenotyp odróżnia się pod względem wielu cech, między innymi wydajności i mleczności. Partnerzy projektu, który realizowany był w Istituto zootecnico e caseario per la Sardegna we Włoszech, skorzystali z populacji krzyżówek wstecznych tych dwóch ras. Badali oni główne cechy mleka zależne od locusu cechy ilościowej (QTL). Tymi pięcioma cechami były: wydajność produkcji mleka, wydajność tłuszczu i białka oraz zawartość tłuszczu i białka w mleku. Analiza statystyczna obejmowała stałe efekty, na przykład wiek podczas kocenia się owiec w określonym roku. Zastosowano mieszany model liniowy zapewniający doskonałą analizę wspierającą danych zależnych w sposób ciągły. Dane z analizy, za pomocą poziomów największej ufności dla cech, wskazywały QTL w zakresie zidentyfikowanych chromosomów. Aby zidentyfikowany QTL mógł być użyty w programach selekcji, wymagane są dalsze badania populacji krzyżówek wstecznych. Wyniki sugerują, że ten sam QTL jest odpowiedzialny za wydajność mleka, tłuszczu i białka. Inne chromosomy natomiast zawierają loci cech zawartości białka i tłuszczu. Ulepszona hodowla i selekcja może zwiększyć wykorzystanie niewielkich terenów pastewnych w górskich rejonach Europy. Poza tym produkcja serów i produktów z mleka owczego pomoże lokalnym gospodarkom na obszarach wiejskich.