polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Wspieranie bioróżnorodności roślin od podstaw

Kluczem do wspierania bioróżnorodności roślin może się okazać to, co znajduje się pod powierzchnią. Nowe badania dowodzą, że mikroorganizmy znajdujące się w glebie, mają istotny wpływ na zdrowie roślin.

Naukowcy od dłuższego czasu zadają sobie pytanie, dlaczego niektóre rośliny świetnie się rozwijają, podczas gdy inne giną. Powyższa kwestia jest silnie powiązana z podejmowanymi w ostatnim czasie wysiłkami na rzecz ochrony i wspierania bioróżnorodności, a zatem jest warta zbadania. Wyzwanie to podjęto w ramach projektu o nazwie „Zbadanie zachodzących w glebie mechanizmów mikrobiologicznych, które wpływają na symbiozę organizmów roślinnych w ich naturalnych ekosystemach” ('Understanding soil microbially mediated mechanisms that influence plant species co-existence in natural communities' - Soilmicroplantdiver). Fundusze UE pozwoliły wesprzeć wspólne wysiłki podjęte przez dwie niemieckie instytucje akademickie. Zespół badawczy skoncentrował się na badaniu gleby, a zwłaszcza znajdujących się w niej mikroorganizmów, które mają wpływ na system korzeniowy roślin. Grzyby takie jak mikoryza arbuskularna (arbuscular mycorrhizas) działają na rośliny w sposób korzystny, ułatwiając wchłanianie substancji odżywczych i wody, jednak inne mikroorganizmy mogą mieć działanie patogenne i szkodzić roślinom. Eksperymenty przeprowadzone na obszarach naturalnych łąk w Niemczech pozwoliły naukowcom uczestniczącym w projekcie Soilmicroplantdiver lepiej zrozumieć interakcje zachodzące pomiędzy glebą a roślinami. Naukowcy odkryli, że rozmieszczenie zespołów przydatnych oraz patogennych mikroorganizmów miało silny wpływ na rodzaje gatunków roślin występujących w okolicy. Wyniki te opublikowano w czasopiśmie naukowym i posłużą one zarówno decydentom, jak i osobom zajmujących się ochroną środowiska.