CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

REGULATION OF GLUCOSE-STIMULATED SECRETORY VESICLE MOBILISATION IN PANCREATIC BETA-CELLS

Stymulacja glukozy na rzecz przepływu insuliny

Cukrzyca typu 2 dotyka blisko 22,5 mln osób w UE. W ramach europejskiego projektu zbadano biochemicznych winowajców, którzy odpowiadają za wahania w wydzielaniu insuliny.

Podczas posiłku, komórki beta w trzustce reagują na wzrost poziomu glukozy w krwiobiegu. Insulina przenoszona jest w tak zwanych dużych pęcherzykach gęstego rdzenia (LDCV), a problemy z transportem i łączeniem się tych pęcherzyków są jedną z przyczyn decydujących o cukrzycy typu 2. Niedawne badania zrealizowane w ramach projektu "Regulacja stymulowanej glukozą mobilizacji wydzielniczej pęcherzyków w komórkach trzustkowych beta" (Insulin Secretion) wykazały, że białka ruchowe, jak kinezyna kierują ruchem LDCV. Założeniem konsorcjum było zbadanie mobilizacji pęcherzyków z puli zakumulowanego materiału w komórce do uwolnienia miejsc na błonie osocza komórki beta. Jednym z takich białek ruchowych była miozyna Va. Spleciona z mózgiem izoforma miozyny Va (BR-MyoVa) jest niezbędna do transportu hormonów w ziarenkach wydzielających (SG) w większości komórek wydzielniczych. Pomimo tego, że nieznany jest charakter kompleksu białkowego, który włącza BR-MyoVa do SG w celu przetransportowania, zespół projektu Insulin Secretion zidentyfikował kilku białkowych partnerów białkowych zaangażowanych w ten proces. Obejmuje to granufilinę-a/b, Rab27a i rabfilinę-3A. Badanie pokazuje, że istnieje wielu partnerów wiążących BR-MyoVa regulujących przemieszczanie się SG. Wraz z odkryciem MyRIP, które wydaje się mieć znaczenie dla stabilizacji MyoVa, pojawiły się również dowody na licznych nowych partnerów wiążących BR-MyoVa. MyRIP działa jak białko szkieletowe, które wiąże kinazę białkową A (PKA) z SG. Kolejny element układanki uzyskano, odkrywając, że enzym metaboliczny, liaza ATP-cytrynianowa (ACL), również odgrywa rolę w wydzielaniu insuliny. ACL jest ważnym enzymem dla metabolizmu glukozy. Co więcej, zespół projektu wykazał, że ACL potrafi dokonywać translokacji do pęcherzyków w sposób zależny od glukozy i jest przypuszczalnie pierwszym, który może posłużyć za przykład wyraźnego połączenia między metabolizmem a ruchem LDCV w komórkach beta. Dla potrzeb przyszłych badań, zespół projektu Insulin Secretion wyprodukował mutację fosforylacji Rph-3A, partnera wchodzącego w interakcję z MyoVa. Naukowcy zbadają wpływ Rph-3A na wydzielanie hormonu. Wyniki projektu ukazują szczegółowo molekuły niezbędne w procesie wydzielania w odpowiedzi na glukozę. Wiedza na temat określonych aktorów molekularnych odpowiadających kaskadowo może przybliżyć badania do celowanych lekoterapii przeciw chorobom metabolicznym, takim jak cukrzyca typu 2.