CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Development of a platform and toolkit for understanding interactions between nanoparticles and the living world

Nanotechnologia poddana ocenie bezpieczeństwa

Ze względu na coraz częstsze wykorzystanie nanotechnologii, zespół projektu Nanointeract podjął się przeprowadzenia odnoszącej się do tej kwestii oceny bezpieczeństwa. Odkrycia projektu pomogą w ulepszeniu i zmodyfikowaniu istniejących obecnie preparatów zawierających nanocząsteczki oraz w opracowaniu praktyk pozwalających na zabezpieczenie człowieka i środowiska przed potencjalnie toksycznym wpływem produktów wytworzonych przy udziale nanonauki.

Nanotechnologia to obiecująca dziedzina nauki, dla której istnieje bardzo wiele zastosowań i która w ciągu ostatnich lat stała się przedmiotem znaczących inwestycji. Jednakże, aby zapewnić, że innowacje oparte na nanonauce nie stanowią zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska na żadnym etapie swojego cyklu życiowego, należy wdrażać je w sposób odpowiedzialny i ostrożny oraz stale kontrolować proces produkcji. Aby ułatwić te działania, zespół finansowanego ze środków UE projektu Nanointeract zaproponował utworzenie bazy naukowo-technicznej umożliwiającej zrozumienie i przewidywanie biologicznych konsekwencji zmodyfikowanych nanocząsteczek. Próbowano połączyć ze sobą fakty wnikania i biodystrybucji nanocząsteczek do i przez komórki oraz wpływ nanocząsteczek na funkcje komórkowe. Ściślej rzecz ujmując, naukowcy opracowali eksperymentalne protokoły dotyczące badania interakcji między nanocząsteczkami i komórkami oraz roślinami i organizmami wodnymi. Uważa się, że do wnikania nanocząsteczek do komórek dochodzi za pośrednictwem białek występujących w płynach biologicznych; białka te tworzą biomolekularną "koronę" na ich powierzchni. Aby zrozumieć, jak pokrywanie nanocząsteczek wpływa na zmiany w ich ilości i rozproszeniu, zespół projektu Nanointeract poświęcił wiele wysiłku na zbadanie wzajemnej zależności między białkami a nanocząsteczkami. Zbadano wpływ białek, które uległy adsorpcji, na stabilność nanocząsteczki oraz biologiczny wpływ nanocząsteczek na konformację i funkcjonowanie białka. Wyniki pokazały, że komórka rozpoznawała nie tyle powierzchnię nanocząsteczki, co korony pochodzące z osocza krwi mające wystarczająco długą żywotność. Oprócz tego budowa korony białkowej miała wpływ na wnikanie nanocząsteczki do komórki poprzez wpływ na ich kinetykę i położenie. Toksykologiczne badania przesiewowe najczęściej stosowanych nanocząsteczek dwutlenku krzemu (SiO2) pochodzących z wielu różnych źródeł pokazały, że zasadniczo nie są one cytotoksyczne. Mimo to, długotrwałe narażenie na wysokie stężenia takich nanocząsteczek może potencjalnie prowadzić do akumulacji cząsteczek, co w rezultacie może wywołać ostrą bądź przewlekłą toksyczność. Podsumowując, odkrycia projektu Nanointeract potwierdziły znaczenie i konieczność przeprowadzania oceny nanobezpieczeństwa i jednocześnie po raz pierwszy pokazały, że "korona" białkowa powinna zostać włączona do procesu charakteryzacji nanocząsteczki.