polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

SPECIAL SHOES MOVEMENT

Tajemnice tektoniki pomagają uniknąć katastrofy

Zaawansowane technologicznie metody analizowania aktywności płyt tektonicznych głęboko pod ziemią pomagają ludziom przewidywać katastrofalne w skutkach wstrząsy i tsunami.

Kiedy na powierzchni naszej planety toczy się życie, znajdujące się głęboko pod nią płyty tektoniczne poruszają się, powodując różnego rodzaju wstrząsy. Te ruchy tektoniczne, przyczyniające się do postawania erupcji wulkanicznych, trzęsień Ziemi i tsunami, działają w sposób nieprzewidywalny i nie do końca wyjaśniony, nierzadko niszcząc nasze miasta i zabijając ludzi. Aby lepiej poznać te zjawiska, uczestnicy finansowanego ze środków UE projektu EPOS ("European plate observing system") pracują nad stworzeniem planu zaawansowanej infrastruktury badawczej, która pozwoliłaby wydobyć potencjalnie niebezpieczne podziemne sekrety na powierzchnię. Projekt łączy renomowane europejskie placówki w celu utworzenia lepiej skoordynowanej ogólnoeuropejskiej infrastruktury monitorowania, wykorzystującej nowe elektronicznej technologie naukowe. Integrują one różne źródła danych sejsmologicznych i GPS z danymi z lokalnych stacji badawczych i laboratoriów, dając niezwykłe możliwości wizualizacji i modelowania. Dotychczas w ramach projektu EPOS zdefiniowano ramy prawne i administracyjne infrastruktury, a także przeprowadzono studium wykonalności i przygotowano plan jej budowy. Wyszczególniono innowacyjne technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK) pozwalające integrować dane z różnych placówek oraz zdefiniowano najważniejsze usługi dla użytkowników różnych specjalności geologicznych. Dzięki dalszym pracom związanym z koordynacją krajowych infrastruktur badawczych projekt EPOS stanie się platformą dla naukowców, badaczy, specjalistów i przemysłu, tworzącą silną społeczność w dziedzinie nauk o Ziemi. Platforma będzie oferować dostęp do potężnej multidyscyplinarnej infrastruktury badawczej, wspierającej rozwój nauki dzięki na bieżąco aktualizowanym informacjom o wysokiej jakości oraz analizie danych. Ponadto, platforma EPOS będzie wspierać działania w zakresie kształcenia i szkolenia oraz ułatwiać wymianę wiedzy i zasobów między interesariuszami. Co najważniejsze, po ukończeniu infrastruktura pomoże zapobiegać skutkom nękających ludzkość katastrof naturalnych.