polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Digital Humans for Ergonomic design of products

Biura w całej UE pomagają rozwijać badania kosmiczne

Założenie punktów kontaktowych w dziedzinie badań kosmicznych pomoże krajom Europy koordynować działania w tym ważnym sektorze.

Poszczególne kraje UE dysponują różnymi kompetencjami w zakresie badań kosmicznych, które mogłyby zostać wzmocnione poprzez lepszą współpracę. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze Krajowych Punktów Kontaktowych (KPK) strategicznie rozmieszczonych w różnych krajach UE i świata, konsorcja badawcze pracujące pod auspicjami UE tworzą wciąż nowe, fascynujące projekty. KPK utworzono także dla sektora badań kosmicznych, aby ułatwić prowadzenie dużych, ambitnych projektów z udziałem wielu partnerów, finansowanych ze środków siódmego programu ramowego (7PR) UE. Aby wzmocnić europejskie inicjatywy w dziedzinie badań kosmicznych, w ramach finansowanego ze środków UE projektu Cosmos ("Coordination of space NCPs as a means to optimise services") unowocześniono punkty kontaktowe w 32 krajach. Podczas realizacji projektu przeprowadzono wspólne szkolenia i nadzorowano wymianę doświadczeń między KPK, a także założono stronę internetową poświęconą programom badań kosmicznych 7PR, której zadaniem jest pomaganie zainteresowanym stronom. Prace te przygotowały grunt pod organizację zaproszeń do składania wniosków w sprawie projektów unijnych. W tym celu posłużono się imprezami informacyjnymi, na których informowano badaczy i firmy o sposobach ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE. Tego rodzaju dni informacyjne odbywały się każdorazowo w innym kraju Unii, w tym w Czechach, na Łotwie, w Polsce i Zjednoczonym Królestwie. Ideę wspólnych unijnych projektów kosmicznych propagowano także na imprezie SpaceEU, która odbyła się w Belgii i miała na celu promowanie partnerstwa i współpracy między interesariuszami. Udział w tym wydarzeniu wzięło 450 uczestników z 38 państw. Zgodnie z pierwotnym znaczeniem słowa Cosmos, które po grecku oznacza "uporządkowany system", projekt z powodzeniem doprowadził do uporządkowania badań kosmicznych w ramach sieci KPK w całej UE. Sieć ta obejmuje ponadto kraje stowarzyszone z UE i inne kraje partnerskie, co otwiera drogę ku powstaniu wysoce zaawansowanych konsorcjów i projektów zajmujących się badaniami kosmicznymi. Osiągnięcie celów przyjętych w projekcie Cosmos było możliwe dzięki ciągłej wymianie pomysłów i najlepszych praktyk, a także intensywnym szkoleniom, ułatwianiu współpracy, organizacji wydarzeń i rozpowszechnianiu informacji. W rezultacie, doświadczeni gracze sektora kosmicznego, na przykład Francja, mogą nawiązać współpracę z mniejszymi, mającymi krótszy staż w UE krajami, które często mają do zaoferowania specyficzne lub unikatowe technologie i kompetencje. Za sprawą tej nowej dynamicznej sieci KPK, europejskie badania kosmiczne są skazane na sukces.