polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Fire-hose Excellent Manufacturing by means of an Innovative Rubber Compounding-Extrusion-Vulcanization process

Innowacja w dziedzinie technologii węży gaśniczych

Nowa technologia produkcyjna pozwala zmniejszyć liczbę wad w specjalistycznych wężach gaśniczych. Opracowano innowacyjne rozwiązania, takie jak nowa mieszanka kauczukowa i proces ciągłej wulkanizacji, które pozwolą obniżyć koszty produkcji i umożliwią wytwarzanie dłuższych węży.

Węże gaśnicze należą do najważniejszych narzędzi, jakimi dysponują strażacy, którzy muszą polegać na nich w najtrudniejszych warunkach. Życie samych strażaków, jak i ludzi, których ratują, zależy od niezawodnego, trwałego sprzętu. W przypadku gaszenia pożarów lasów czy zakładów przemysłowych węże gaśnicze często trzeba przeciągać na odległość kilku kilometrów, po ostrych skałach, nierównym podłożu czy rozlanych chemikaliach. Aktualnie stosowane węże mają jednak długość do około 200 metrów, co oznacza, że konieczne jest łączenie ich ze sobą. Powoduje to zwiększenie ciężaru, ogranicza możliwości przewożenia i obniża ciśnienie wody. Ograniczenia długości wynikają z tego, że do wulkanizacji gumy potrzebny jest stół o całej długości wykonywanego węża — przedtem węża nie można wyginać. Inną ważną przeszkodą jest wnikanie zanieczyszczeń w gumę oraz to, że aktualnie stosowana parowa technika wulkanizacji może powodować powstawanie defektów na powierzchni węża. Odsetek odrzutów wynosi w tej branży około 30%, co powoduje znaczne zwiększenie kosztów. Uczestniczący w projekcie FOIRCEV producenci i naukowcy z kilku krajów zajęli się tym zagadnieniem, analizując możliwości wykorzystania różnych surowców i parametrów do stworzenia nowej, zoptymalizowanej mieszanki kauczukowej. Łącząc piece podczerwieniowe i mikrofalowe, badacze opracowali także nowy ciągły proces wulkanizacji węży podczas ich wychodzenia z wyciągarki. Pozwala to na wytwarzanie węży dowolnej długości i poprawia jednorodność gumy. Innowacje te, szczególnie możliwość wytwarzania węży dowolnej długości, zapewnią europejskim producentom przewagę na światowymi konkurentami. Przy rocznych światowych obrotach branży szacowanych na 100 mln euro, projekt FOIRCEV przyniesie znaczne korzyści gospodarce.