CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Wulkany grają dla nauki

Naukowcy we Włoszech opracowali sposób przysłuchiwania się dźwiękom wydawanym przez aktywne wulkany i wykorzystania tych informacji do przewidywania kiedy mogą one wybuchnąć. Odczyty danych sejsmicznych przekształcane są na muzykę w procesie znanym jako "sonifikacja". Nie można powiedzieć, czy wulkany mają talent, powiedzmy, Toma Jonesa, ale wynik można nazwać muzyką. Ludzkie ucho jest bardzo czułe na wzorce rytmiczne; jeśli tylko z danych wyłaniają się spójne wzorce, to akustyczne reprezentacje mogą umożliwić badaczom ich łatwe wychwycenie. - Ludzkie ucho jest urządzeniem logarytmicznym. Jest dużo bardziej czułe niż ludzkie oko - powiedział profesor Roberto Barbera, fizyk na Uniwersytecie w Katanii we Włoszech. - Możemy poznać pewne rzeczy, których inaczej nie poznalibyśmy - powiedział dziennikarzowi "New Scientist". Wzorce, które mogłyby zaginąć w ogromnej ilości danych, mogą być zatem łatwo wychwycone. Jak dotąd zespół zbadał górę Etna, sycylijski wulkan będący prawie cały czas w stanie tzw. permanentnej erupcji, a niedawno wulkan Tungurahua w Ekwadorze. Technika ta polega na ocenianiu kompleksowych odczytów sejsmicznych z wulkanów, a następnie wykorzystaniu systemów największej europejskiej sieci gridowej GÉANT2 i powstającej południowoamerykańskiej sieci gridowej ALICE-RedCLARA do przetwarzania informacji. - Sonifikacja danych może być rozumiana jako akustyczny odpowiednik graficznej wizualizacji danych i jest kluczem do poszerzania naszej wiedzy o sejsmicznych modelach wulkanów w celu głębszego zrozumienia aktywności wulkanicznej, zwłaszcza kiedy ta aktywność poprzedza zjawiska charakterystyczne dla erupcji - powiedział autor tego rozwiązania technologicznego dr Domenico Vicinanza, pracujący obecnie w CERN. Powstające w wyniku tego odgłosy mogą być przedstawione w postaci mapy różnych dźwięków. Dwie wersje (zob. poniżej) opracowano w interpretacji na fortepian. Muzyka góry Etna jest szybka, galopująca i z częstymi pauzami, natomiast muzyka góry Tungurahua jest wolniejsza, ale bardziej kołysząca. Oba utwory mogą także uchodzić za raczej poważne atonalne dzieła awangardowe. Przetwarzanie informacji odbywa się w ramach dwóch projektów finansowanych ze środków szóstego programu ramowego: udostępnienie sieci gridowych dla e-nauki (EGEE) i wspólnej e-infrastruktury dla Europy i Ameryki Łacińskiej (EELA). Do prac związanych z wulkanem Tungurahua wykorzystuje się transatlantyckie łącze 622 Mb/s do połączenia sieci GÉANT2 z siecią ALICE-RedCLARA. - Mamy nadzieję, że rozszerzając to badanie na wulkany Ameryki Łacińskiej, będziemy mogli zebrać i dalej opracować wiele danych i informacji już uzyskanych w czasie badań nad wulkanem Etna - powiedział profesor Barbera.

Ekwador, Włochy