polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Exploiting the hsp70 chaperone machine for novel therapeutic strategies in human diseases and for the engineering of productive cellular biomolecular factories

Białko opiekuńcze i jego aktywator

Naukowcy z UE zajκli siκ zbadaniem dzia³ania bia³ka szoku termicznego (Hsp90) i jego czΉsteczki aktywatorowej (Aha1). Zrozumienie biorΉcych w tym udzia³ mechanizmσw i szlakσw moΏe byζ bardzo przydatne w dziedzinie bia³ek leczniczych.

Z³oΏenie bia³ek w komσrkach wymaga zawiniκcia tysiκcy rσΏnych polipeptydσw do postaci rσΏnych konformacji. W wielu wypadkach działanie białek opiekuńczych jest wymagane do obsługi polipeptydów substratowych od początkowej syntezy po końcowy proces zwijania substratów białek opiekuńczych. Celem finansowanego przez UE projektu o stosownej nazwie THE HSP70 CHAPERONE było przede wszystkim zbadanie działania białka opiekuńczego Hsp70. Zespół projektowy z Uniwersytetu Bonn skupił swoją uwagę na Hsp90 – innym białku należącym do rodziny białek szoku termicznego. Bia³ko to uczestniczy razem z Hsp70 w zwijaniu i konformacji bia³ek o znaczeniu medycznym. Należą do nich receptory jądrowe na hormony steroidowe i elementy kinaz protoonkogenowych. Przy uΏyciu protoko³σw genetycznych i biochemicznych zbadano interakcjκ bia³ka Hsp90 razem z jego aktywatorem Aha1. Naukowcy zidentyfikowali specyficzne miejsce wiążące w aktywatorze i stwierdzili, że Aha1 aktywuje białko szoku termicznego ATPaza (adenozynotrifosfataza). Ponadto aktywator zwiększa efektywność białka opiekuńczego przez aktywację substratów białek opiekuńczych. Co więcej, w suboptymalnych warunkach rozwoju, w których ilości Hsp90 były ograniczone, Aha1 był kluczowy dla żywotności komórek. Odkrycia te wskazujΉ, Ώe Aha1 moΏna sklasyfikowaζ jako nowy regulacyjny czynnik dope³niajΉcy bia³ka Hsp90. PoniewaΏ aktywuje kinazy protoonkogenowe, moΏe teΏ umoΏliwiaζ dzia³anie Hsp90 jako przeciwnowotworowego bia³ka opiekuρczego. W zwiΉzku z tym wiedza o Aha1 moΏe pomσc w wyjaœnieniu szlakσw biorΉcych udzia³ w tworzeniu siκ guzσw.