CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

The USOCs KnowLedge Integration and dissemination for Space Science Experimentation

Początek nowej ery w badaniach przestrzeni kosmicznej

Doświadczenia prowadzone w ramach nauki o kosmosie i ich rezultaty są teraz znacznie łatwiej dostępne dla zainteresowanych stron, co przyczynia się do umocnienia europejskiej przestrzeni badawczej (EPB) i gospodarki opartej na wiedzy.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS), reprezentująca największy działający program kosmiczny, pomogła wygenerować wiele ważnych danych i wyników badań na temat świata. Osiągnięcie to wspierają europejskie operacyjne centra obsługi użytkowników (USOC), dzięki silnym powiązaniom ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w dziedzinie badań kosmosu. W tym kontekście zespół finansowanego przez UE projektu ULISSE ("The USOCs knowledge integration and dissemination for space science experimentation") usprawnił sposób wykorzystywania wyników badań uzyskanych z ISS i innych platform kosmicznych. Zespół projektu zbadał użytkowników i przeanalizował ich potrzeby, aby zrozumieć, jak można ulepszyć wykorzystanie nowych danych. Celem było udokumentowanie i zharmonizowanie ograniczeń prawnych względem rozpowszechniania danych ISS, zidentyfikowanie zaawansowanych technologicznie narzędzi do skutecznego zarządzania wiedzą i efektywnego wykorzystywania danych. Przedsięwzięcie wiązało się z utworzeniem katalogu projektu badawczego. Zdefiniowanie standardu metadanych pomogło w opisaniu doświadczeń w katalogu. Zespół ULISSE powołał także portal na rzecz promowania projektu i angażowania społeczności użytkowników. Dzięki portalowi, który umożliwia szukanie, przeglądanie i zarządzanie bazami wiedzy, stworzono także szereg usług internetowych. Portal powstał przede wszystkim po to, by dostarczać naukowych i technicznych danych dotyczących większości dyscyplin naukowych, począwszy od medycyny kosmicznej i egzobiologii po biotechnologię i materiałoznawstwo. Podsumowując, zespół projektu dowiódł, że zbudowanie e-infrastruktury dla potrzeb ochrony i wykorzystania danych naukowych jest możliwe i może stać się cennym narzędziem badawczym. Przyczyni się to do wypracowania bardziej zaawansowanych mechanizmów badawczych, które ułatwią realizację badań kosmicznych i umocnią europejską gospodarkę opartą na wiedzy, przynosząc bezpośrednie korzyści dla produktywności naukowej i edukacji. Strona internetowa projektu, z prywatnym obszarem dla użytkowników, jest dostępna pod adresem http://www.ulisse-space.eu.