CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

European Biodiversity Observation Network; a project to design and test a biodiversity observation system integrated in time and space

Sieć obserwacyjna na rzecz ochrony bioróżnorodności

W ramach finansowanego przez UE projektu EBONE poczyniono pierwsze ważne kroki w kierunku harmonizacji obserwacji bioróżnorodności w Europie. Założeniem projektu jest pozyskiwanie informacji o siedliskach i łączenie obserwacji terenowych z teledetekcją.

EBONE to projekt pilotażowy realizowany w ramach sieci obserwacyjnej bioróżnorodności powołanej przez Grupę ds. Obserwacji Ziemi (GEO BON), który stymuluje rozwój tej sieci na rzecz poprawy wydajności i jakości procesu monitorowania bioróżnorodności. Sieci te usprawniają zarządzanie zarówno wiedzą, jak i zasobami ludzkimi potrzebnymi do kształtowania polityki w obszarze bioróżnorodności. Podejście to jest już stosowane w innych projektach i jako podejście krajowe w Szwajcarii i Izraelu. EBONE to pierwszy europejski wkład w te działania. Konsorcjum powstało w oparciu o obecne partnerstwa w ramach inicjatyw realizowanych w ramach projektu BioHab, realizowanego ze środków 5PR. W ramach projektu EBONE powstały cztery główne produkty. Pierwszym z nich jest europejska klasyfikacja siedlisk opracowana w formie ogólnych kategorii siedlisk (GHC) na rzecz opłacalnego monitorowania siedlisk in situ do celów sprawozdawczych zgodnych z europejską dyrektywą siedliskową oraz z celami z Aichi. Drugim jest przeprowadzenie spójnej stratyfikacji naziemnych części globu na 125 warstw, która pozwoli na realizację efektywnych kosztowo obserwacji bioróżnorodności globalnej. Dane uzyskane w ramach projektu EBONE pomogły zapełnić bazę danych siedliskowych, dzięki czemu dane o europejskich siedliskach i gatunkach pochodzące z nowych dziedzin obserwacji mogą zostać połączone z istniejącymi źródłami (takimi jak szwedzkie badanie NILS czy brytyjskie badanie obszarów wiejskich) na rzecz bardziej optymalnego i opłacalnego raportowania. Ostatni produkt, jakim były metody teledetekcji, takie jak LiDAR (wykrywanie i namierzanie z wykorzystaniem światła), może zostać przetestowany i wykorzystany do mapowania miejscowych siedlisk i testowania wskaźników fenologii. Mapowanie metodą EBONE jest trzykrotnie szybsze niż tradycyjne metody mapowania roślinności stosowane dotychczas; a ponadto pozwala to naukowcom i agencjom na znaczne obniżenie kosztów. Właściwa współzależność ogólnych kategorii siedlisk ze składem gatunkowym jest osiągalna, jednak jeszcze nie w zakresie całego bogactwa gatunków. Korzystając z GHC, naukowcy z zespołu EBONE zdołali uzyskać właściwą współzależność między kilkoma kategoriami teledetekcji (RS) oraz danymi na temat siedlisk uzyskanymi in situ. Globalna stratyfikacja środowiskowa powstała jako jeden z rezultatów GEO i jest już stosowana w cyfrowym obserwatorium obszarów chronionych (DOPA) oraz w Himalajach w ramach tworzenia systemu monitorowania środowiska w regionie na granicz Indii, Nepalu i Chin. Baza danych jest ogólnodostępna za pośrednictwem portalu GEO. Naukowa publikacja ukazała się w magazynie Global Ecology and Biogeography w 2013 r. Projekt EBONE odgrywa ważną rolę w Konwencji Różnorodności Biologicznej poprzez organizację warsztatów GEO BON w sprawie "oceny zdolności obserwacyjnych" na rzecz realizacji celów z Aichi. Raport został przedłożony AHTEC i został pomyślnie odebrany przez SBSTTA CBD. Warsztat ten zainicjował także dyskusje na temat podstawowych zmiennych w sprawie bioróżnorodności (EBV), które zostaną opracowane w procesie porównawczym jako podstawowe zmienne w sprawie klimatu (ECV). Dokument koncepcyjny dotyczący EBV opublikowano w magazynie Science w styczniu 2013 r.