Ziel
TB is one of the most deadly infectious disease in the world. The high rates of patient non-compliance lead to more than three million deaths per year, as well as, to the creation of chronic, infectious, drug-resistant TB strains, against which almost all existing antibiotics are ineffective or prohibitively toxic. A short course of chemotherapy (two months or less) would significantly increase patient compliance, substantially reduce the rate of emergence of antibiotic resistance, decrease side-effects of treatment, and materially decrease the costs of treatment.
We have made four scientific breakthroughs which indicate that it is feasible to develop such a drug:
1. As part of a research project supported by the EC, we have recently solved the 3-D structure of several persistence related drug targets of M. tuberculosis. We have obtained information on ligands which shall be directly submitted to lead optimization pipeline.
2. Our work has shown that persistent M. tuberculosis is metabolically active, and thus should be susceptible to specific chemotherapy, albeit different from current antibiotics.
3. New assays have been developed for screening drugs which kill persistent M.tuberculosis. These assays can distinguish between drugs such as isoniazid which have little action against persisters, and compounds which are known to have some anti-persister activity such as pyrazinamide.
4. We have identified unique compounds which kill M.tuberculosis including Rifampicin resistant strains. In the current project, we plan to apply our integrated strategy to the drug development pipeline by structural analysis of novel targets, virtual and real screening based identification of leads, new organic synthetic chemistry and functional evaluation in mice.
The outcome of this project is expected to lead to new drugs which will shorten the duration of TB treatment, will improve the treatment of latent TB infection and are effective against multi-drug resistant TB.
Wissenschaftliches Gebiet (EuroSciVoc)
CORDIS klassifiziert Projekte mit EuroSciVoc, einer mehrsprachigen Taxonomie der Wissenschaftsbereiche, durch einen halbautomatischen Prozess, der auf Verfahren der Verarbeitung natürlicher Sprache beruht. Siehe: Das European Science Vocabulary.
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- Medizin- und Gesundheitswissenschaften Gesundheitswissenschaften Infektionskrankheit RNS-Virus HIV
- Medizin- und Gesundheitswissenschaften Klinische Medizin Pneumologie Tuberkulose
- Medizin- und Gesundheitswissenschaften Grundlagenmedizin Pharmakologie und Pharmazie Arzneimittel Antibiotikum
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Programm/Programme
Mehrjährige Finanzierungsprogramme, in denen die Prioritäten der EU für Forschung und Innovation festgelegt sind.
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Thema/Themen
Aufforderungen zur Einreichung von Vorschlägen sind nach Themen gegliedert. Ein Thema definiert einen bestimmten Bereich oder ein Gebiet, zu dem Vorschläge eingereicht werden können. Die Beschreibung eines Themas umfasst seinen spezifischen Umfang und die erwarteten Auswirkungen des finanzierten Projekts.
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Aufforderung zur Vorschlagseinreichung
Verfahren zur Aufforderung zur Einreichung von Projektvorschlägen mit dem Ziel, eine EU-Finanzierung zu erhalten.
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FP6-2004-LIFESCIHEALTH-5
Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen
Finanzierungsplan
Finanzierungsregelung (oder „Art der Maßnahme“) innerhalb eines Programms mit gemeinsamen Merkmalen. Sieht folgendes vor: den Umfang der finanzierten Maßnahmen, den Erstattungssatz, spezifische Bewertungskriterien für die Finanzierung und die Verwendung vereinfachter Kostenformen wie Pauschalbeträge.
Finanzierungsregelung (oder „Art der Maßnahme“) innerhalb eines Programms mit gemeinsamen Merkmalen. Sieht folgendes vor: den Umfang der finanzierten Maßnahmen, den Erstattungssatz, spezifische Bewertungskriterien für die Finanzierung und die Verwendung vereinfachter Kostenformen wie Pauschalbeträge.
Koordinator
BRAUNSCHWEIG
Deutschland
Die Gesamtkosten, die dieser Organisation durch die Beteiligung am Projekt entstanden sind, einschließlich der direkten und indirekten Kosten. Dieser Betrag ist Teil des Gesamtbudgets des Projekts.