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Genetic and lifestyle regulators of cardiometabolic risk in individuals gaining weight

Projektbeschreibung

Kardiometabolische Risikofaktoren bei Adipositas

Die steigende Adipositasprävalenz beim Menschen ist weltweit eine große Bedrohung für die öffentlichen Gesundheitssysteme. Die Kosten für die Gesundheitsversorgung sind vor allem auf kardiometabolische Störungen wie zum Beispiel eine Insulinresistenz, einen hohen Cholesterinspiegel und Bluthochdruck zurückzuführen, die das Risiko für Typ-2-Diabetes und Herz-Kreislauf-Erkrankungen erhöhen. Erstaunlicherweise sind manche adipöse Personen resistent gegen kardiometabolische Komplikationen, während manche Personen mit Normalgewicht von Komorbiditäten betroffen sind, die normalerweise mit Adipositas verbunden sind. Neue Genomstudien ergaben mehrere genetische Loci mit erhöhter subkutaner und Gesamtkörperfettablagerung, aber geringeren kardiometabolischen Risiken. Im Rahmen des EU-finanzierten Projekts GeneLifeCard soll in erster Linie untersucht werden, ob genetische Faktoren und Lebensstilfaktoren die Auswirkungen einer langfristigen Gewichtszunahme auf das kardiometabolische Risiko beseitigen können. Die Studie wird über Metaanalysen (eine statistische Analyse durch Kombination der Ergebnisse von mehreren Studien) zu fünf verschiedenen Kohorten mit wiederholten Messungen des Körpergewichts und der kardiometabolischen Merkmale durchgeführt.

Ziel

The current obesity pandemic is a major threat to public health systems worldwide. The majority of obesity-related health care costs are due to cardiometabolic impairments such as insulin resistance, dyslipidemia, and hypertension, which increase the risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease. However, many obese individuals seem resistant to cardiometabolic complications, the “metabolically healthy obese (MHO)”, while some normal weight individuals suffer from comorbidities similar to the obese. Genetic mechanisms may partly explain this paradox. Recent genome-wide studies have identified multiple genetic loci associated with increased overall body fat and subcutaneous fat deposition but lower cardiometabolic risk. Vice versa, the fat-decreasing alleles at these loci are associated with higher cardiometabolic risk. Some lifestyle factors, such as higher physical activity and smoking, are associated with lower body fat but show directionally opposite effects on cardiometabolic risk. At present, it remains unclear whether genetic predisposition to higher subcutaneous fat storage or healthy lifestyle behaviors may uncouple long-term weight gain from cardiometabolic risk during adulthood. Thus, the primary aim of the present project is to examine whether genetic and lifestyle factors abolish the impact of long-term weight gain on cardiometabolic risk by meta-analyses of five prospective cohorts with repeated measures of body weight and cardiometabolic traits. I will also examine whether these factors predict a MHO status in middle-age and the maintenance of such status over time. My results will provide new biological insights and may enable targeted lifestyle interventions against obesity-related cardiometabolic impairments. Moreover, the project will greatly advance my career by allowing me to learn highly valuable research skills in the area of genetic epidemiology, complementing my previous expertise in the field of cardiovascular epidemiology.

Koordinator

KOBENHAVNS UNIVERSITET
Netto-EU-Beitrag
€ 207 312,00
Adresse
NORREGADE 10
1165 Kobenhavn
Dänemark

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Region
Danmark Hovedstaden Byen København
Aktivitätstyp
Higher or Secondary Education Establishments
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Gesamtkosten
€ 207 312,00