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Implementing oral and long acting Pre-exposure prophylaxis in mobile men in Sub-Saharan Africa [MOBILE MEN]

Projektbeschreibung

HIV-Prävention bei mobilen männlichen Personen in Afrika südlich der Sahara

Junge Frauen standen bisher im Mittelpunkt der HIV-Präventionsforschung in Afrika. Heterosexuelle Männer, die aufgrund ihrer Mobilität gefährdet sind, genießen jedoch weiterhin Priorität. Das langfristig wirkend injizierbare Cabotegravir (CAB-LA) und die auf Anfrage erhältliche orale Präexpositionsprophylaxe (PrEP) wurden in dieser Bevölkerungsgruppe noch nicht evaluiert. Im Rahmen des EU-finanzierten Projekts MOBILE MEN werden der Bedarf von Männern an einer auf Anfrage erhältlichen PrEP und an CAB-LA untersucht. Mithilfe des RE-AIM-Rahmens und der Schnellbewertung wird das Projektteam Erkenntnisse für mögliche Änderungen der Richtlinien sammeln, über die Skalierbarkeit informieren und operative Instrumente für die Einführung der PrEP bereitstellen. Außerdem werden die Faktoren ermittelt, die die Akzeptanz neuer PrEP-Optionen durch mobile Männer beeinflussen, und die Wirksamkeit der Umsetzung dieser Optionen anhand einer Studie mit 400 Männern aus mobilen Gruppen in Südafrika und Uganda bewertet.

Ziel

Reducing HIV is key 2030 SDG target. In Africa, HIV prevention research has focused on young women yet heterosexual men, vulnerable due to their mobility, remain WHO priority. Long-acting injectable cabotegravir (CAB-LA) and on-demand, oral pre-exposure prophylaxis (PrEP) have not been evaluated in such men who are not in-line to receive either.
Building on our EU studies men want on-demand PrEP and CAB-LA (referred to as new PrEP options). This project using RE-AIM framework (Reach, Effectiveness, Adoption, Implementation and Maintenance), uses rapid assessment followed by implementation trial.

Objectives
1: Catalysts/barriers across local and regional contexts that could influence uptake of new PrEP options by mobile men
a. Qualitative assessment mobility patterns of men, knowledge/ perceptions of PrEP effectiveness
b. Policy analysis at local and national level
2: Assess implementation effectiveness of new PrEP options by comparison of retention in care, effective use and expressed choice
Open-label study of 400 men from mobile groups in South Africa and Uganda randomised to oral TDF-FTC or CAB-LA over 9 months, then access to both to 18months
3: Preferences of mobile men amongst new PrEP options
a. Adoption of new PrEP options
b. Barriers in non PrEP acceptors
c. Patterns of PrEP use
d. Participant/ staff / community reflections
4: Reach and implementation of PrEP for mobile men amongst service providers to inform scale-up
a. Reach of PrEP
b. Feasibility of delivering PrEP in different settings
c. Fidelity of PrEP delivery in practice
d. Service-level needs and adaptations to implement PrEP
Objectives 3 and 4 use mixed methods in users and service providers.
Objective 5: Affordability, cost and cost effectiveness of new PrEP options using HIV synthesis model

This first multi-country study of on-demand PrEP and CAB-LA in men in Africa provides evidence for guidelines change, inform scalability, and provide operational tools for PrEP implementation.

Wissenschaftliches Gebiet (EuroSciVoc)

CORDIS klassifiziert Projekte mit EuroSciVoc, einer mehrsprachigen Taxonomie der Wissenschaftsbereiche, durch einen halbautomatischen Prozess, der auf Verfahren der Verarbeitung natürlicher Sprache beruht. Siehe: https://op.europa.eu/en/web/eu-vocabularies/euroscivoc.

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Programm/Programme

Koordinator

DESMOND TUTU HEALTH FOUNDATION NPC
Netto-EU-Beitrag
€ 1 028 246,25
Gesamtkosten
€ 1 028 246,25

Beteiligte (7)