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Active Monitoring of Cancer As An Alternative To Surgery

Projektbeschreibung

Modernste Tumorüberwachung reduziert Operationsaufwand und verbessert Heilung

Technische Fortschritte und genauere Kenntnisse über Krankheitsprozesse können neue Wege für Therapien eröffnen, die weniger invasiv und unangenehm sind. So war etwa eine Lobotomie noch bis vor kurzem zur Behandlung schwerer psychischer Erkrankungen legitim, wenn andere Therapien versagten. Im Zuge einer neuen Ära in der Tumortherapie geht man jetzt davon aus, dass die chirurgische Entfernung eines diagnostizierten Tumors Risiken birgt, die schwerer wiegen als der eigentliche Nutzen des Eingriffs. Aktive Überwachung wurde daher zum definierten Behandlungsplan, bei dem nicht eingegriffen wird, sondern Veränderungen im Zustand des Patienten überwacht werden. Das Projekt CAST erweitert den Kenntnisstand zum Tumorverhalten und verbessert die Überwachungsstrategien, um unnötige Operationen zu vermeiden und damit Behandlungserfolg und Lebensqualität zu steigern.

Ziel

When a patient is discovered to have cancer, one of the primary goals is to have the tumour removed by surgery. Although
this provides excellent oncological control, it is associated with morbidity and functional problems in cancer survivors. Recent
studies have shown that the immediacy to perform a resection does not always lead to improved clinical outcome.
Furthermore, cancer surgery can often lead to complications where the quality of life for the patient is compromised by toxic
side effects and /or damage to nerves, organs or healthy tissues. A number of recent clinical trials in the field of cancer
surgery have advocated the concept of watch and wait, watchful waiting, active monitoring or surveillance, which are terms
used to describe a monitoring strategy for cancer. The concept may be antithetical but the functional advantage of these
alternatives is clear even though there is some concern about the risk. Though the evidence is still weak, current studies
suggest that with adequate selection and follow-up, this oncological risk is small. A major consideration for clinicians is now
to maintain quality of life for all patients. Our objective in this proposal is to implement novel approaches so that cancer
surgery can be avoided, where we aim to (a) develop new monitoring technologies from industry so that the surveillance
window can be increased to allow for better treatment options over time and to avoid surgery, (b) develop new ‘watch and
wait’ strategies in order to study the behaviour of the cancer so that any risks to the patient can be minimised leading to a
better clinical outcome and (c) train a new generation of preclinical and clinical scientists to be able to implement this new
concept as standard of care and to maximise the benefits of an active monitoring policy.

Koordinator

STICHTING HET NEDERLANDS KANKER INSTITUUT-ANTONI VAN LEEUWENHOEK ZIEKENHUIS
Netto-EU-Beitrag
€ 265 619,88
Adresse
PLESMANLAAN 121
1066 CX Amsterdam
Niederlande

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Region
West-Nederland Noord-Holland Groot-Amsterdam
Aktivitätstyp
Research Organisations
Links
Gesamtkosten
€ 265 619,88

Beteiligte (13)