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Effectiveness and cost-effectiveness of the Initial Medication Adherence intervention: cluster randomized controlled trial and economic model

Projektbeschreibung

Patientinnen und Patienten bei der Therapietreue unterstützen

Patientinnen und Patienten halten sich oft nicht an die verordnete Therapie – manche beginnen sie gar nicht erst. All das führt zu schlechten Behandlungsergebnissen. Das EU-finanzierte Projekt IMA-cRCT möchte eine gezielte Verhaltensintervention erarbeiten, die den Betroffenen dabei helfen soll, die Behandlung oder Medikation zu beginnen und einzuhalten. In einer randomisierten kontrollierten Studie wird es die kurzfristigen Auswirkungen der sogenannten IMA-Intervention (Initial Medication Adherence) auf klinische Parameter und Kosteneffizienz testen. IMA-cRCT wird voraussichtlich eine effektive, effiziente und umsetzbare Intervention für den Behandlungsbeginn entwickeln, welche die Gesundheit der Patientinnen und Patienten verbessern und die entsprechenden Gesundheitskosten reduzieren soll.

Ziel

Between 3 and 42% of patients do not initiate their treatments. Non-initiation and non-adherence are associated with poorer clinical outcomes, more days of sick leave and higher costs.
The aim of this research project is to generate an effective, efficient and feasible intervention that improve initiation and adherence and improves clinical symptoms. The long-term benefits in terms of improved health and reduced costs will be evaluated. The results will be disseminated to stakeholders, decision-makers and the scientific community to promote implementation. The intervention is expected to improve the clinical practice, empowering the patient. The project develops an innovative approach to the design and evaluation of behavioural interventions that uses the principles of complex interventions, pragmatic trials and implementation research.
Nine interventions to reduce non-initiation have been tested. The interventions were not theory-based and most used simple reminders. The evidence supporting these interventions was low and their impact on clinical symptoms and cost-effectiveness was not assessed. The strengths of the IMA-cRCT study are: 1) the main stakeholders are involved in the design and assessment; 2) IMA intervention is theory-based and has been optimized; 3) the study will assess the impact of the intervention on clinical parameters and cost-effectiveness, which is key to guarantee its transferability; 4) the project involves decision-makers; 5) the pragmatic design increases generalisation and 6) the intervention is easily transferable to other pathologies, populations and countries.
As part of the ERC research project, a pragmatic cluster randomized controlled trial (cRCT) will evaluate the short-term effects of the IMA intervention and its cost-effectiveness and Markov models will be constructed to estimate its long-term cost-effectiveness. The results will be disseminated to facilitate its transferability to clinical practice in Spain and Europe.

Wissenschaftliches Gebiet (EuroSciVoc)

CORDIS klassifiziert Projekte mit EuroSciVoc, einer mehrsprachigen Taxonomie der Wissenschaftsbereiche, durch einen halbautomatischen Prozess, der auf Verfahren der Verarbeitung natürlicher Sprache beruht. Siehe: https://op.europa.eu/en/web/eu-vocabularies/euroscivoc.

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Finanzierungsplan

ERC-STG - Starting Grant

Gastgebende Einrichtung

FUNDACIO PRIVADA PER A LA RECERCA I LA DOCENCIA SANT JOAN DE DEU
Netto-EU-Beitrag
€ 849 825,00
Adresse
SANTA ROSA 39-4
08950 Esplugues De Llobregat
Spanien

Auf der Karte ansehen

Region
Este Cataluña Barcelona
Aktivitätstyp
Research Organisations
Links
Gesamtkosten
€ 1 231 075,00

Begünstigte (2)