polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Specjaliści mają zyskać w wyniku 7. PR, mówi Potočnik

W dniu 9 października w Zagrzebiu podczas wizyty w Chorwacji europejski komisarz ds. nauki i badań naukowych, Janez Potočnik, przedstawił pewne sposoby, dzięki którym siódmy program ramowy (7. PR) zwiększy możliwości pracy zawodowej i mobilność badaczy w Europie oraz pozwoli w niej zatrzymać najwybitniejsze umysły. Przemawiając na uroczystości upamiętniającej urodzonego w Chorwacji naukowca, Nikolę Teslę, światowej sławę wynalazcy, fizyka, inżyniera mechanika i inżyniera elektryka, komisarz nawiązał do dysponującego budżetem 4,7 miliarda euro programu "ludzie" w 7. PR, który, jak się wyraził, pozwoli dziesiątkom tysięcy badaczy na skorzystanie ze stypendiów związanych ze szkoleniem dla naukowców. - Stypendia będą dostępne dla wszystkich badaczy, począwszy od badaczy u progu życia zawodowego do bardziej zaawansowanych - dodał. 7. PR będzie miał również na celu wykorzystanie inicjatyw podejmowanych w ramach "Działań Marie Curie", zmierzających do powiązania środowisk akademickich i przemysłowych oraz zwiększenia udziału przemysłu, "ponieważ potrzebna jest mobilność między sektorami, jak również pokonująca granice państw", zauważył Potočnik. - Program pomoże w procesie kształcenia i w rozwoju kariery zawodowej w różnych sektorach, zwłaszcza w sektorze prywatnym. Mówiąc o mobilności komisarz stwierdził, iż jest świadom problemów wizowych, z jakimi stykają się badacze z krajów niebędących członkami UE. Jakkolwiek pozostaje to w gestii poszczególnych państw członkowskich UE, Potočnik stwierdził, że będzie nadal apelował o szybkie wprowadzenie środków zgodnych z dyrektywą w sprawie "wizy dla naukowców", która przewiduje przyśpieszone procedury administracyjne i ma ułatwić swobodne przemieszczanie się badaczy z krajów trzecich po całej Europie. Jeżeli chodzi o sposób zapewnienia, aby naukowcy zechcieli przyjeżdżać do Europy i tutaj pozostawać, komisarz podkreślił znaczenie tworzenia środowiska sprzyjającego doskonałości. - Doskonałość przyciąga badaczy, bez względu na to, czy jest cechą charakterystyczną wyposażenia, nauczycieli czy warunków. A zatem zamierzamy doskonalić wszystkie elementy, które ich interesują - powiedział. Program "możliwości" w 7. PR ma na celu poprawę środowiska pracy badaczy poprzez utworzenie dużych nowych infrastruktur. Komisja namawia także państwa członkowskie UE oraz funkcjonujące w nich uniwersytety i ośrodki badawcze do stosowania zarówno Europejskiej Karty Naukowca, jak i Kodeksu postępowania. Podczas gdy Karta ustala jasne, zharmonizowane zasady dotyczące traktowania badaczy, Kodeks jest swoistym programem dotyczącym odpowiedniego uznawania kwalifikacji oraz mobilności w procesie rekrutacji. - Wraz z rzetelnym środowiskiem zawodowym, oferującym dobre perspektywy pracy zawodowej, więcej badaczy pokusi się o to, aby tutaj pozostać, powrócić bądź przybyć do Europy - powiedział Potočnik. W kwestii finansowania komisarz stwierdził, że chociaż budżet na badania wzrósł o 40% w ujęciu realnym w porównaniu z poprzednim programem ramowym, nadal stanowi zaledwie 5% wydatków publicznych na cele badawcze w Europie. Aby zatrzymać badaczy w Europie, przekonywał komisarz, konieczne jest skierowanie większych środków ze źródeł publicznych i prywatnych na badania w Europie. W przypadku środków dostępnych dla badaczy w 7. PR komisarz wskazał na starania zmierzające do zapewnienia w miarę możliwości, aby dostęp do nich stał się jak najprostszy i najbardziej przejrzysty. W zasadach dotyczących udziału w 7. PR zniesiono modele kosztowe, przewidziano utworzenie funduszu gwarancyjnego w celu pokrycia ryzyka finansowego związanego z finansowaniem wstępnym - bez ponownego żądania gwarancji od beneficjentow - oraz wyjaśniono przepisy dotyczące praw własności intelektualnej. Ponadto uproszczenie będzie również realizowane poprzez: zracjonalizowanie liczby wymaganych certyfikatów i sprawozdań audytowych, co z kolei powinno ułatwić tryb płatności, "Zasady Komisji" w celu uregulowania i zharmonizowania procedur składania, wyboru i oceny oraz wreszcie środki wpływające na wewnętrzne prace służb Komisji, takie jak utworzenie jednolitego systemu rejestracji dla oferentów. - Przy pomocy tego wszystkiego mam szczerą nadzieję na uproszczenie życia badaczom, gdy wezmą udział w 7. PR, tak aby mogli skupić się na tym, co robią najlepiej: na pracy badawczej - powiedział komisarz.