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EPiTB: Addressing an unmet need: same day diagnosis of extra-pulmonary TB in a high burden setting.

Projektbeschreibung

Verbesserte Diagnose für Tuberkulose in Afrika

Die Tuberkulose stellt nach wie vor eine große Herausforderung für die öffentliche Gesundheit in Afrika dar, die durch suboptimale Diagnoseverfahren noch verschärft wird. Extrapulmonale Tuberkulose macht etwa 15 % der Tuberkulosebelastung aus, wobei diese Zahl in HIV-endemischen Regionen auf über ein Drittel ansteigt. Die derzeitigen Diagnosemethoden, wie GeneXpert, weisen Schwierigkeiten mit extrapulmonaler Tuberkulose auf, insbesondere bei pleuralen Fällen, wo die Empfindlichkeit bei etwa 35 % liegt. Das EPiTB-Projektteam behebt diesen dringenden Mangel durch die Förderung von IRISA-TB, einem kostengünstigen diagnostischen Test, der noch am selben Tag speziell für extrapulmonale Tuberkulose entwickelt wurde. Dieser innovative Test, der von einem südafrikanischen Start-up entwickelt wurde, hat sich in klinischen Studien bereits als vielversprechend erwiesen und ist für eine groß angelegte multizentrische Studie mit 2 170 Personen vorgesehen, die den Weg für eine verbesserte Diagnose und Behandlung von Tuberkulose in Afrika ebnen soll.

Ziel

Better diagnostic approaches are required to improve TB control in Africa, which is suboptimal. One neglected aspect of TB diagnosis is that of extrapulmonary TB (EPTB), which comprises ~15% of the TB caseload. However, in HIV-endemic settings over one third of cases are due to EPTB (the most common manifestation being pleural TB). Frontline same day sputum-based diagnostic tools such as GeneXpert perform poorly when using fluid derived from EPTB-specific compartments (e.g. pleural fluid). Indeed, GeneXpert sensitivity in pleural TB is ~35%. ADA, the current standard of care used in clinical practice has poor specificity, especially in pericardial TB and TB-meningitis (see preliminary data). By contrast, unstimulated interferon-gamma (not T-cell-based IGRAs that require overnight stimulation) is an excellent biomarker for the diagnosis of EPTB (confirmed in 2 meta-analyses). A South African university start-up has now developed a low-cost same-day EPTB diagnostic test (IRISA-TB), which has been evaluated and published in several small clinical trials (see main proposal) and is locked-in for scale-up dissemination in 2022. The test is CE marked, SAHPRA approved, and endorsed by the Global Fund. This proposal encompasses a large prospective multicentric study (n= 2170 patients) of IRISA-TB in various forms of EPTB (pleural, pericardial, and peritoneal TB, and TB meningitis). The proposed study (EPiTB) has excellent fidelity with the EDCTP call because it will enable “the registration of a new health technology through pragmatic effectiveness studies”, “enable uptake of results into clinical practice” and facilitate WHO endorsement. Thus, EPiTB will drive the facilitation and uptake of an important new TB diagnostic test in Africa. Importantly, an African-invented and designed test will be promoted. Indeed, innovation and the development of an African knowledge-based economy is a key priority of the EDCTP.

Programm/Programme

Finanzierungsplan

HORIZON-JU-RIA -

Koordinator

UNIVERSITY OF CAPE TOWN LUNG INSTITUTE PTY LTD*
Netto-EU-Beitrag
€ 2 618 391,15
Gesamtkosten
€ 2 618 391,15

Beteiligte (3)