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Radiomics of lung cancer (RAIL): non-invasive stratification of tumour heterogeneity for personalised cancer therapy

Projektbeschreibung

Innovative Technologie zur Tumorstratifizierung bei an Lungenkrebs Erkrankten

Lungenkrebs ist weltweit die häufigste Todesursache bei Krebskranken. Nicht-kleinzelliger Lungenkrebs macht 85 % aller Lungenkrebsfälle aus. Die derzeitige Behandlungsstrategie basiert jedoch in erster Linie auf dem System der chirurgischen Operabilität, das keine genaue Prognose ermöglicht. Die Heterogenität von Erkrankten und Tumoren stellt eine große klinische Herausforderung dar. Theragnostic in den Niederlanden hat eine neuartige Technologie entwickelt, die eine Patientenstratifizierung anhand von bildgebenden Biomarkern und routinemäßiger CT- und PET-Bildgebung ermöglicht. Das EU-finanzierte Projekt RAIL zielt darauf ab, einen bildgebenden Biomarker der Stufe I an mehreren Standorten zu validieren und seine Anwendung zur Bereitstellung genauerer prognostischer Informationen zu nutzen. Dies wird eine personalisierte Behandlung für Betroffene mit nicht-kleinzelligem Lungenkrebs ermöglichen.

Ziel

Lung cancer is the most common cause of death from cancer worldwide with 1.59 million deaths annually. It also places the highest economic burden of all cancers on the EU with EUR 18.8 billion. Non-small cell lung cancer (NSCLC) comprises 85% of all lung cancer cases. The current clinical routine to guide treatment for NSCLC patients is primarily based on the TNM staging system founded in 1958, mainly to look at surgical operability. However, TNM-based evaluation, nor doctors prediction do not provide an accurate prognosis. The heterogeneity between patients (inter-patient), tumours (inter-tumour) and even within one tumour (intra-tumour) underlies these highly variable prognosis and presents a major clinical challenge.
There is a lack of easy to perform, ‘actionable’ biomarkers to stratify NSCLC patients which results in i) under-treatment in 20% of NSCLC patients leading to disease progression and ultimately death, ii) over-treatment in 30% of NSCLC patients which reduces the quality of life of patients and places an economic burden on the healthcare system and iii) ineffective clinical trial design, due to lack of optimal stratification, which requires very large, costly clinical trials to be performed in order to bring new therapeutic strategies to the market.
ptTheragnostic has developed breakthrough technology, called “Radiomics”, which was recently published in Nature Communications, which enables patient stratification through the use of imaging biomarkers acquired from routine CT & PET imaging (see animation on www.pttheragnostic.com). In Radiomics for lung cancer (RAIL) we will validate and qualify a multi-site level I imaging biomarker together with a ready-to-use application to deliver more accurate prognostic information, personalise treatment for NSCLC patients, reduce healthcare costs by EUR 500+ million and enable efficient clinical trial design.

Aufforderung zur Vorschlagseinreichung

H2020-SMEInst-2014-2015

Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen

Unterauftrag

H2020-SMEINST-2-2014

Koordinator

PT THERAGNOSTIC BV
Netto-EU-Beitrag
€ 2 427 593,75
Adresse
OXFORDLAAN 55 BIOPARTNER BUILDING
6229 EV Maastricht
Niederlande

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KMU

Die Organisation definierte sich zum Zeitpunkt der Unterzeichnung der Finanzhilfevereinbarung selbst als KMU (Kleine und mittlere Unternehmen).

Ja
Region
Zuid-Nederland Limburg (NL) Zuid-Limburg
Aktivitätstyp
Private for-profit entities (excluding Higher or Secondary Education Establishments)
Links
Gesamtkosten
€ 2 427 593,75