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CORDIS

Implementation of personalised risk prediction and prevention of sudden cardiac death after myocardial infarction

Projektbeschreibung

Neues Gerät verhindert plötzlichen Herztod

Plötzlicher Herztod ist für 20 % aller Todesfälle in Europa verantwortlich, weshalb er ein erhebliches Problem für die öffentliche Gesundheit darstellt. Am häufigsten sind davon Patientinnen und Patienten betroffen, die bereits einen Myokardinfarkt (MI) erlitten haben. Verhindern lässt sich der plötzliche Herztod durch einen implantierbaren Kardioverter-Defibrillator. Das Gerät ist jedoch mit hohen Kosten und möglichen schweren Komplikationen verbunden. Implantierbare Kardioverter-Defibrillatoren werden als prophylaktische Maßnahme für Patientinnen und Patienten nach einem Myokardinfarkt empfohlen. Allerdings erhalten nur wenige von ihnen das Gerät, während es vor allem bei Betroffenen implantiert wird, bei denen keine entsprechende medizinische Empfehlung vorliegt. Im Rahmen des EU-finanzierten Projekts PROFID wird mithilfe klinischer Datensätze und zukunftsweisender Technologie ein Gerät entwickelt, das Unterstützung für die klinische Entscheidungsfindung bieten, das individuelle Risiko für einen plötzlichen Herztod vorhersagen und Patientinnen und Patienten nach einem Myokardinfarkt identifizieren soll, die für einen implantierbaren Kardioverter-Defibrillator infrage kommen.

Ziel

Sudden cardiac death (SCD) is a major public health problem accounting for ~20% of all deaths in Europe with an estimated yearly incidence of ~350-700,000, often in patients with previous myocardial infarction (MI). In SCD, the heart suddenly and unexpectedly stops beating. If untreated, the patient dies within minutes, but SCD can be successfully prevented by an implantable cardioverter-defibrillator (ICD). The ICD is highly effective, but is associated with potentially severe complications and high healthcare costs. Based on historical evidence, guidelines recommend prophylactic ICD implantation in post-MI patients with left ventricular ejection fraction (LVEF)≤35% to prevent SCD. However, only a minority of these patients will ever need the device. In addition, in absolute numbers the majority of SCD cases occurs in patients with LVEF>35% who are currently not considered for prophylactic ICD. Due to the inherent risks and considerable health care expenditures, a personalised treatment approach for ICD implantation is urgently required. Using state-of-the-art methods and large clinical datasets from established international cohorts and registries across different European geographies, PROFID will develop a clinical decision support tool (risk score) to predict the individual SCD risk and identify those post-MI patients that will optimally benefit from an ICD. Two parallel randomised clinical trials will validate implementation of the risk score to determine ICD implantation, while health economic analyses will assess its economic impact on health care systems. A software tool for clinical use of the risk score will be implemented, and a pilot run in 3 European regions with participation of insurance companies and authorities. The unique composition of the consortium with key opinion leaders, patient organisations, large hospital chains, payers, policy makers and state authorities across Europe, will ensure implementation into routine clinical practice.

Aufforderung zur Vorschlagseinreichung

H2020-SC1-BHC-2018-2020

Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen

Unterauftrag

H2020-SC1-2019-Two-Stage-RTD

Finanzierungsplan

IA - Innovation action

Koordinator

CHARITE - UNIVERSITAETSMEDIZIN BERLIN
Netto-EU-Beitrag
€ 6 089 580,29
Adresse
Chariteplatz 1
10117 Berlin
Deutschland

Auf der Karte ansehen

Region
Berlin Berlin Berlin
Aktivitätstyp
Higher or Secondary Education Establishments
Links
Gesamtkosten
€ 6 089 580,29

Beteiligte (26)