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CORDIS - Forschungsergebnisse der EU
CORDIS

SN: The first blood biomarker to accurately STratify mortality Risk In patients with Cardiac arrhyTmia

Projektbeschreibung

Prognosen zum Sterblichkeitsrisiko anhand von Blutbiomarkern

Herz-Kreislauf-Erkrankungen sind eine der weltweit häufigsten Todesursachen. Ein Viertel der Todesfälle geht auf ventrikuläre Arrhythmien zurück, die zum plötzlichen Herztod führen können. In der Kardiologie kommen verschiedenste diagnostische Instrumente für Arrhythmien zu Einsatz, etwa das Echokardiogramm zur Messung der linksventrikulären Ejektionsfraktion (LVEF). Liegt die LVEF bei mehr als 35 %, wird die Implantation eines kostenintensiven Kardioverter-Defibrillators empfohlen. Aber auch bei unauffälligen LVEF-Werten kam es bei 51 % aller Patienten zum plötzlichen Herztod. Das EU-finanzierte Projekt STRICT prüft einen neuen IVD-Test (In-vitro-Diagnostik), um die Secretoneurinwerte im Blut zu bestimmen, einem Biomarker für ventrikuläre Arrhythmien. Anhand der Secretoneurindaten kann in der Kardiologie eine Risikostratifizierung durchgeführt werden.

Ziel

Cardiovascular disease (CVD) is the no. 1 killer worldwide. 25% of all CVD mortality is caused by ventricular arrhythmias that lead to sudden cardiac death (SCD). The diagnosis of arrhythmias is difficult but crucial for accurate decision-making and patient survival. To assess the patient’s status, cardiologists currently ask: physical exams, some cardiac biomarkers data, an ECG (which may detect an arrythmia) and an echocardiogram to measure the blood ejection from the left ventricle (LVEF), since there is a correlation between LVEF and risk of ventricular arrhythmias. If LVEF is < 35%, the patient is eligible for implantable cardioverter-defibrillator (ICD) surgery, which costs at least 20K€. Still, around 51 % of victims of SCD have normal LVEF. In addition, 67% of all implemented ICDs are never activated because those patients were (unknowingly) at low-risk for arrhythmias, which represents a 1.3B€ overtreatment cost / year in the EU alone.
CardiNor is bringing to market a new in vitro diagnostic (IVD) test to measure blood levels of Secretoneurin (SN), a globally patented biomarker and the only one shown to be specifically linked to ventricular arrhythmias. With SN data, cardiologists will be able to stratify patients according to their risk as well as to pinpoint high-risk patients not identified by the current diagnostic regime, thus reducing health burden costs and saving lives.
CardiNor needs the SME Innovation Associate Programme to boost R&D activities within test maturation and effectively take it to TRL8. Currently, we do not have in-house expertise in biomedical device development or quality assurance. Therefore, we are looking to recruit an Innovation Associate. Acquiring these skills is important for CardiNor to maintain competitive advantage over coming years, positioning our company to high growth in the global CVD biomarkers market.

Aufforderung zur Vorschlagseinreichung

H2020-INNOSUP-2018-2020

Andere Projekte für diesen Aufruf anzeigen

Unterauftrag

H2020-INNOSUP-2019-02

Koordinator

CARDINOR AS
Netto-EU-Beitrag
€ 119 805,00
Adresse
GAUSTADALLEEN 21
0349 Oslo
Norwegen

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KMU

Die Organisation definierte sich zum Zeitpunkt der Unterzeichnung der Finanzhilfevereinbarung selbst als KMU (Kleine und mittlere Unternehmen).

Ja
Region
Norge Oslo og Viken Oslo
Aktivitätstyp
Private for-profit entities (excluding Higher or Secondary Education Establishments)
Links
Gesamtkosten
€ 119 805,00