Projektbeschreibung
Vorteile proaktiver Tumorüberwachung gegenüber Operation
Schwerpunkt des Vorläuferprojekts PRISAR war ein innovativer Ansatz, bei dem Bildgebungstechnologien und hybride Fluoreszenz-/Radionuklidsonden für die chirurgische Entfernung von Tumoren zum Einsatz kommen. Das Konsortium entwickelte eine Hybridsonde für die bildgesteuerte Chirurgie sowie eine Reihe weiterer Werkzeuge und Instrumente. Darauf baut nun das EU-finanzierte Projekt PRISAR2 auf und konzipiert neue serienmäßige Technologien für die Tumorüberwachung. Die innovative bildgebende Plattform wird das Überwachungsfenster vergrößern, was eine optimale kontinuierliche Auswahl von Behandlungsoptionen erlaubt, um chirugirsche Eingriffe möglichst zu vermeiden. Die Strategie „Abwarten und Beobachten“ soll die Kontrolle der Tumorprogression verbessern, sodass die Risiken für den Patienten weitestgehend minimiert und das Behandlungsergebnis optimiert werden kann.
Ziel
From 2016 -2019, the “first” PRISAR consortium implemented the first Dutch RISE project of H2020 to investigate the use of imaging technologies and hybrid fluorescence/radionuclide probes for the surgical intervention of cancer. This PRISAR project provided a career-enabling human resource plethora of inter-disciplinary and inter-sectoral secondments, which resulted in the development, of not only a hybrid probe for image-guided surgery, but also a variety of tools and instruments. We now propose a new project, PRISAR2, to implement the next logical phase of this work, which is to clinically translate new and innovative monitoring technologies from industry. This will provide better patient selection and increase the surveillance window to allow for better treatment options over time and avoid surgery. This will involve developing new ‘watch and wait’ strategies to study the behaviour of the cancer so that any risks can be minimized. This would lead to a better clinical outcome and quality of life (QOL) for the patient and maximize the benefits of an active monitoring policy for both the patient and the healthcare system. When a patient is discovered to have cancer, one of the primary goals is to have the tumour removed by surgery. Here, however, we aim to (a) develop new monitoring technologies from industry so that the surveillance window can be increased to allow for better treatment options over time and to avoid surgery, (b) develop new ‘watch and wait’ strategies in order to study the behaviour of the cancer so that any risks to the patient can be minimised leading to a better clinical outcome and (c) train a new generation of preclinical and clinical scientists to be able to implement this new concept as standard of care and to maximise the benefits of an active monitoring policy.
Wissenschaftliches Gebiet (EuroSciVoc)
CORDIS klassifiziert Projekte mit EuroSciVoc, einer mehrsprachigen Taxonomie der Wissenschaftsbereiche, durch einen halbautomatischen Prozess, der auf Verfahren der Verarbeitung natürlicher Sprache beruht.
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Beteiligung beendet
2573 HT 's-Gravenhage (Den Haag)
Niederlande
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Die Organisation definierte sich zum Zeitpunkt der Unterzeichnung der Finanzhilfevereinbarung selbst als KMU (Kleine und mittlere Unternehmen).
Beteiligte (24)
62032 Camerino
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67659 Kaiserslautern
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67081 Strasbourg
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84036 Landshut
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37075 Goettingen
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B72 1SD Sutton Coldfield
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960 01 Zvolen
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34000 Montpellier
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3500 Vaerlose
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NW10 7EW London
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95488 Eckersdorf
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00074 Nemi
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2820 266 Charneca De Caparica
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Beteiligung beendet
2333 ZA Leiden
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00040 Nemi
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3015 GD Rotterdam
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Beteiligung beendet
00074 Nemi
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40225 Dusseldorf
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EH8 9YL Edinburgh
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2333 CG Leiden
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