polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

Deputowani do Parlamentu Europejskiego maja nadzieje doprowadzic do zmiany przepisow UE w sprawie finansowania badan naukowych nad komorkami macierzystymi

Grupa deputowanych do Parlamentu Europejskiego liczy na to, że uda im się doprowadzić do zmiany obecnej praktyki w zakresie finansowania prac naukowo-badawczych nad komórkami macierzystymi na poziomie UE. Rezolucja w tej sprawie została przyjęta przez Parlament Europejski w marcu. Jakkolwiek dotyczy ona przede wszystkim obrotu handlowego ludzkimi komórkami jajowymi, deputowani do Parlamentu Europejskiego uznali za stosowne uwzględnić w niej również oświadczenie w sprawie finansowania badań. W rezolucji stwierdza się, że badania, w których wykorzystuje się ludzkie embriony i ludzkie embrionalne komórki macierzyste, powinny być finansowane z budżetów krajowych państw, w których takie badania są prawnie dozwolone. Jest to zmiana w stosunku do poprzedniego stanowiska Parlamentu, który wprawdzie zaakceptował finansowanie badań naukowych z wykorzystaniem komórek macierzystych na poziomie UE, lecz nie wyraził zgody na finansowanie tworzenia ludzkich embrionów z budżetu UE przeznaczonego na działalność naukowo-badawczą. - Jesteśmy przekonani, że Komisja również zmieni swoje stanowisko, ponieważ Komisarz Janez Potocnik, Wiceprzewodniczący Verheugen [...] jak i Przewodniczący Barroso zawsze podkreślali, że chcą współpracować z Parlamentem Europejskim i słuchać jego głosu, w szczególności w sprawach dotyczących tych delikatnych kwestii - stwierdzają w oświadczeniu deputowani do Parlamentu Europejskiego - Peter Liese (Niemcy), Maria Martens (Holandia) i Hiltrud Breyer (Niemcy). Deputowani uważają, że fundusze UE powinny być zamiast tego przeznaczone na badania nad alternatywami dla ludzkich komórek macierzystych, budzącymi mniej kontrowersji. Zmiana stanowiska bierze się z dwóch faktów, stwierdzają deputowani w swoim oświadczeniu: rozszerzenia UE i podejrzeń odnośnie do planowanego obrotu handlowego komórkami jajowymi w obrębie Europy. - Ponad jedna trzecia polskich deputowanych do Parlamentu Europejskiego, wśród nich również liberałowie, głosowała za odpowiednimi zmianami i przyjęciem rezolucji - stwierdza się w oświadczeniu. - Wyraźnie świadczy to o tym, że rozszerzenie ma wpływ na zmianę nastawienia europejskich instytucji do tych delikatnych kwestii - dodają eurodeputowani. Obawy dotyczące obrotu komórkami jajowymi dotyczą Wielkiej Brytanii i Rumunii. Zdaniem deputowanych, rząd Wielkiej Brytanii potwierdził, że planuje zezwolić rumuńskim kobietom na przekazywanie komórek jajowych w formie pomocy na rzecz brytyjskich centrów płodności, w których występuje ich brak. Chociaż inicjatywa ta została zatwierdzona dopiero po tym, jak British Human Fertilisation and Embryology Authority nie znalazł żadnych dowodów dokonywania płatności na rzecz dawców, eurodeputowani podkreślają ryzyko dla zdrowia kobiet, które są dawcami komórek jajowych. Rezultaty śledztw dziennikarskich podają jednak w wątpliwość zapewnienia, że takie płatności nie miały miejsca.

Rumunia, Zjednoczone Królestwo