polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy zidentyfikowali cząsteczkę pamięci

Naukowcy zidentyfikowali cząsteczkę odgrywającą kluczową rolę w procesie uczenia się i odwzorowali szlak, przez który oddziałuje na pamięć. Nasze narządy zmysłów stale informują mózg o tym, co dzieje się wokół nas, a komórki mózgowe rozpowszechniają te informacje pomiędzy sobą za pomocą sygnałów elektrycznych. Im częściej komórka odbiera ten sam bodziec, tym silniejszy staje się sygnał elektryczny, co pozwala komórkom rozróżnić pomiędzy nowymi i znanymi informacjami. Uważa się, że to zjawisko, nazywane długotrwałym wzmocnieniem synaptycznym (LTP - long-term potentation), stanowi podstawę procesu uczenia się i zapamiętywania. Molekularne podłoże tego zjawiska jest przedmiotem intensywnych badań. - Trudno jest badać w probówce dynamiczny proces, taki jak zapamiętywanie - powiedziała Liliana Minichiello z Jednostki Biologii Myszy w Europejskim Laboratorium Biologii Molekularnej we Włoszech. - Aby ocenić, czy mechanizmy molekularne generujące LTP stanowią również podstawę powstawania pamięci, konieczne jest badanie żywego zwierzęcia w procesie uczenia się. Wraz z naukowcami z Universidad Pablo de Olaviede w Sewilli w Hiszpanii dr Minichiello i jej współpracownicy badali rolę cząsteczki receptorowej nazywanej TrkB w procesie uczenia się u myszy. TrkB występuje na powierzchni komórek w hipokampie, części mózgu zaangażowanej w tworzenie pamięci. Tam przekłada nadchodzące sygnały na reakcje komórkowe z udziałem białka nazywanego PLCg. W momencie zetknięcia się ze znajomym bodźcem komórki hipokampa generują LTP. Naukowcy odkryli, że myszy z nieprawidłową wersją TrkB nie były w stanie się uczyć, a ich komórki hipokampa nie generowały LTP w zetknięciu ze znajomym bodźcem. - TrkB i PLCg aktywują szlak sygnalizacyjny i są kluczowe dla LTP oraz procesu uczenia się - wyjaśnił Jose Delgrado-García z Uniwersytetu w Sewilli. - Po raz pierwszy byliśmy w stanie udowodnić, że LTP i uczenie się w istocie mają wspólne podłoże molekularne. Wyniki badania zostały opublikowane w najnowszym wydaniu czasopisma "Learning and Memory". Obecnie zespół zamierza prowadzić dalsze badania nad rolą TrkB w procesie uczenia się i zapamiętywania; ze względu na fakt, że szlaki molekularne są przypuszczalnie podobne u wszystkich gatunków, ich praca może wpłynąć na zrozumienie zjawiska ludzkiej pamięci.

Hiszpania, Włochy