polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Odkrycie bakterii żywiących się gazami

Zespół niemieckich i amerykańskich naukowców odkrył żyjące na dnie morza bakterie, których pożywienie stanowią związki gazowe. Życie w głębinach na dnie morza nie jest łatwe - często już na głębokości kilku milimetrów pod powierzchnią wody brakuje tlenu. Brakuje też pożywienia, gdyż odżywcze białka i węglowodany obecne w żywym planktonie są konsumowane na mniejszych głębokościach. Na dno opadają trudne do strawienia resztki. Nie mniej jednak w osadach na dnie morza istnieje życie, którego przejawem są mikroorganizmy takie jak bakterie. Ostatnio naukowcy odkryli grupę bakterii, których pożywienie stanowią węglowodory o krótkim łańcuchu: etan, propan i butan. Odżywiające się w podobny sposób bakterie aerobowe (tlenowce) odkryto już wcześniej, ale po raz pierwszy natrafiono na bakterie anaerobowe, których pożywieniem są związki gazowe. Naukowcy wyodrębnili je z pozbawionego tlenu błota pobranego w miejscach wycieku gazu w rejonie Zatoki Meksykańskiej. Następnie zamknęli je w butlach zawierających badane gazowe węglowodory, bez obecności tlenu. Stwierdzili, że bakterie wykorzystują występujący w wodzie morskiej siarczan do przemiany etanu, propanu lub butanu w ditlenek węgla; w trakcie tego procesu siarczan przekształca się w siarkowodór. Wzrost nowoodkrytych mikroorganizmów przebiega wyjątkowo powoli; ich podział następuje dopiero po trzech dniach (podczas gdy bakterie stosowane przy wytwarzaniu jogurtu dzielą się po 30 minutach). Odkrycie to umożliwiło wyjaśnienie szeregu zagadkowych zjawisk, takich jak zaobserwowany w wulkanach błotnych zanik etanu, propanu i butanu, a także metanu. Odkryte bakterie mogą okazać się użyteczne w przemyśle biochemicznym. Ich zdolność do rozkładania związków chemicznie trwałych, takich jak etan, bez udziału energii cieplnej czy substancji chemicznych, jak np. tlen, wskazuje na obecność specjalnego enzymu trawiennego. Autorzy przypuszczają, że możliwość sztucznego wytwarzania tego typu enzymu z pewnością okazałaby się interesująca z punktu widzenia procesów syntezy chemicznej. Wyniki badań opublikowano w internetowym wydaniu czasopisma "Nature".

Niemcy, Stany Zjednoczone