polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy wyjaśniają różnicę pomiędzy rybami a ludźmi

Embriolodzy z University College London zidentyfikowali jeden z kluczowych mechanizmów zachodzących na wczesnych etapach rozwoju zarodkowego. Mechanizm ten odróżnia gatunki o wysokim stopniu rozwoju (np. człowiek) od tych słabiej rozwiniętych (np. ryby). Odkrycia rzucają światło na istniejącą od dawna naukową zagadkę i miały miejsce w ramach finansowanej przez UE sieci doskonałości "Cells into Organs" (Od komórek do narządów). W projekcie, któremu przewodniczył badacz Claudio Stern i który był współfinansowany przez brytyjską Radę ds. Badań Biologicznych i Biotechnologicznych (BBSRC), badano proces gastrulacji, zachodzący w trzecim tygodniu rozwoju zarodkowego człowieka. W procesie tym masa niezróżnicowanych komórek zarodka zaczyna grupować się tworząc części składowe, z których ostatecznie powstanie organizm. W tym celu komórki tworzą trzy warstwy. Ektoderma stanowi fundament, z którego wytwarzają się warstwy mezodermy i endodermy. Naukowcy wykorzystali w doświadczeniu jaja kurze i urządzenie obrazujące, które pokazuje w trzech wymiarach ruchy komórek. Odkryli, że u niższych kręgowców mezoderma i endoderma rozwijają się wokół krawędzi zarodka. Z kolei u wyższych kręgowców rozwój tych dwóch warstw rozpoczyna się od osi przebiegającej przez środek zarodka. Badanie ujawniło również, które molekuły są odpowiedzialne za te ruchy komórek. Przyczyna lokalizacji osiowej jest taka, że ssaki i ptaki przyswoiły sobie w drodze ewolucji nowy mechanizm określany jako "interkalacja komórek", wyjaśnili naukowcy. - Jest to ważne odkrycie, ponieważ mamy tu do czynienia z wyraźną różnicą w rozwoju zarodkowym u bardziej i mniej zaawansowanych ewolucyjnie gatunków - powiedział dr Stern. - Sugeruje to, że wyższe kręgowce musiały rozwinąć ten mechanizm na późniejszych etapach ewolucji zwierząt. Grupa dra Sterna w University College London należy do unijnej sieci doskonałości "Cells into Organs", która skupia 25 czołowych europejskich grup badawczych z Austrii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Portugalii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. Sieć otrzymuje środki finansowe w unijnym szóstym programie ramowym (6PR). Partnerzy sieci badają procesy cząsteczkowe i komórkowe decydujące o określonym rozwoju i różnicowaniu układów narządów powstałych z mezodermy, np. układu krwionośnego z sercem, kości, mięśni i nerek. Zrozumienie tych procesów jest niezbędne dla opracowania nowych terapii w zakresie zamienników komórek i tkanek. Uważa się, że terapie tego typu rokują bardzo dobre nadzieje nie tylko w leczeniu raka, ale też licznych chorób atakujących układy narządów.