polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy rzucają nowe światło na "gen otyłości"

Naukowcy prowadzący badania finansowane przez UE rzucili nowe światło na działanie FTO - "genu otyłości" powodującego przyrost wagi ciała. W artykule zamieszczonym w czasopiśmie "Science" wyjaśnili, że gen przejawia najwyższą aktywność w podwzgórzu - części mózgu, która odpowiada za kontrolowanie uczucia głodu i sytości. Na początku bieżącego roku naukowcy odkryli, że ludzie, u których występuje pewna wersja genu FTO, wykazują skłonność do osiągania większej niż u innych wagi ciała oraz są w większym stopniu zagrożeni cukrzycą. Od tego czasu starali się zbadać, w jaki sposób gen FTO wpływa na wagę ludzkiego ciała. UE sfinansowała te badania w ramach projektu DIABESITY, stanowiącego część szóstego programu ramowego. Przedmiotem projektu było zbadanie działania genów związanych z otyłością z myślą o wykorzystaniu go do leczenia celowanego. - Jest to dopiero pierwszy rzut oka na ewentualne mechanizmy, za pośrednictwem których ta bardzo rozpowszechniona wersja genu może wpływać na zagrożenie otyłością - powiedział profesor Stephen O'Rahilly z Uniwersytetu Cambridge. Naukowcy stwierdzili, że gen FTO koduje enzym zdolny do oddziaływania z ludzkim DNA i modyfikowania go. To wskazywałoby, że może on być odpowiedzialny za włączanie i wyłączanie innych genów. Ponadto stwierdzili, że gen FTO wykazuje szczególną aktywność w podwzgórzu - części ludzkiego mózgu kontrolującej poziom odczuwania głodu; z kolei przyjmowanie pokarmów lub post wpływają na poziom FTO. - Odkrycie, że FTO jest enzymem wykazującym tego typu oddziaływanie na DNA, było zaskakujące. Potrzebny jest szereg dalszych badań, które pozwoliłyby ustalić wpływ tych oddziaływań na wagę ciała - powiedział profesor O'Rahilly. - Odkrycie, że gen FTO może być w jakiś sposób zaangażowany w kontrolowanie funkcji podwzgórza wskazywałoby na to, że podobnie jak inne, wcześniej odkryte geny otyłości, może on odgrywać pewną rolę w sposobie odbierania przez mózg odczucia głodu i sytości. W opinii profesora O'Rahilly zmiana poziomów aktywności genu FTO pod wpływem małych cząsteczek wskazuje na możliwość manipulowania nim w celu leczenia otyłości. - To bardzo ważne odkrycie - powiedziała Sara Hiom z organizacji Cancer Research UK, która również finansowała badania. - Wiadomo, że otyłość zwiększa ryzyko zachorowania na szereg nowotworów, a także na inne choroby. W przyszłości wzrost liczby osób z nadwagą w istotny sposób wpłynie na poziom zachorowań na nowotwory. Odkrycie mechanizmu działania tego genu jest naprawdę bardzo interesujące i kiedyś może naprowadzić nas na nowe sposoby leczenia otyłości. Jeden na sześciu białych Europejczyków jest nosicielem dwóch kopii wersji genu FTO, która związana jest z otyłością. W porównaniu z ludźmi bez tej wersji genu osoby takie ważą przeciętnie o trzy kilogramy więcej, a zagrożenie otyłością jest w ich przypadku o 70 procent wyższe. Ludzie posiadający jedną kopię wersji genu FTO związanej z otyłością ważą więcej o 1,6 kilograma, a zagrożenie otyłością jest u nich o 30 procent wyższe niż u osób, u których wersja ta nie występuje.