polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Europejscy naukowcy sprawdzą wzrost roślin w przestrzeni kosmicznej

Rozpoczęto pierwszy eksperyment w europejskim laboratorium Columbus, mający na celu zbadanie możliwości wzrostu roślin w przestrzeni kosmicznej. W ramach eksperymentu WAICO (Waving and coiling of Arabidopsis roots at different g-levels - "Falowanie i skręcanie korzeni Arabidopsis przy różnych wielkościach przyspieszenia grawitacyjnego") przeanalizowany zostanie w szczególności wpływ nieważkości na wzrost korzeni roślin. Dla potrzeb eksperymentu wybrano dziką oraz zmodyfikowaną genetycznie odmianę rośliny Arabidopsis. Z nasion w okresie 10-15 dni wyrastać będą pędy w warunkach różnej wartości przyspieszenia grawitacyjnego, kontrolowanej temperatury, światła i wilgotności. Przedmiotem doświadczenia będzie ustalenie, czy grawitacja ma wpływ na spiralne skręcanie się rosnących korzeni, co zwykle ma miejsce u roślin rosnących na Ziemi. Wyniki mają rzucić światło na możliwości uprawy w przestrzeni kosmicznej roślin, które miałyby wartości odżywcze pozwalające na ich spożywanie przez astronautów w okresach długotrwałych wypraw. Eksperyment ten pomoże nam także lepiej zrozumieć procesy wzrostu roślin przyczyniając się do poprawy wydajności upraw na Ziemi. Eksperyment prowadzony jest przez naukowców z Uniwersytetu Leibniza w Hanowerze z wykorzystaniem modułu Biolab laboratorium Columbus. Moduł ten zaprojektowano do prowadzenia eksperymentów na mikroorganizmach, komórkach, kulturach tkanek, niewielkich roślinach i niewielkich bezkręgowcach. Przy pomocy urządzeń telemetrycznych i wizyjnych naukowcy będą w czasie rzeczywistym dokumentować wzrost korzeni. Pod koniec eksperymentu do pojemnika uprawnego wprowadzony zostanie środek utrwalający w celu zakonserwowania nasion i umożliwienia ich dalszej analizy po powrocie na Ziemię. Wyniesione na orbitę w grudniu 2007 r. laboratorium Columbus jest największym wkładem Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Cylindryczny moduł o średnicy 4,5 metra wyposażony jest w szereg urządzeń badawczych. Dzięki niemu naukowcy uzyskają szerokie możliwości badawcze w okresie najbliższych 10 lat.