polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Badanie wpływu zmiany klimatu na lasy tropikalne

Lasy tropikalne nie zmieniły funkcjonowania w reakcji na zmianę klimatu i nadal pozostają głównymi absorbentami dwutlenku węgla. Dowody wskazują jednak, że okresy suszy i innych zaburzeń klimatycznych w końcu ograniczą ich możliwość absorbowania dwutlenku węgla z atmosfery. Są to najważniejsze odkrycia wielkiego międzynarodowego badania opublikowanego w PLoS Biology. Lasy tropikalne stanowią niemal dwie trzecie ziemskiej różnorodności biologicznej i gromadzą ponad połowę dwutlenku węgla w biosferze. Ostatnie badania pokazały, że lasy te są bezpośrednio zagrożone ze względu na zmiany w użytkowaniu gruntów, wycinki lasów i inne rodzaje działalności ludzkiej. Inne badania zasugerowały, że nawet pozornie nienaruszone lasy tropikalne w konsekwencji zmian środowiskowych takich jak zwiększona koncentracja CO2 w atmosferze, odkładanie się azotu, temperatura, częstotliwość występowania suszy oraz irradiacja mogą również podlegać szerokim zmianom jeśli chodzi o zasoby dwutlenku węgla. Badania z tej dziedziny donoszą o kilku wzorcach zgodnych z reakcjami na globalną zmianę klimatu m.in. zwiększenia zapasów biomasy nadziemnej, obrotu drzewami oraz dominacji szybko rosnących gatunków. Ze względu na głębokie implikacje wyników tych badań na przyszłość jednego z najważniejszych ekosystemów Ziemi, międzynarodowy zespół naukowców zdecydował się przeanalizować możliwości absorpcji dwutlenku węgla przez lasy tropikalne i zmierzyć efekty zmian klimatycznych na ich funkcjonowanie. Przy współpracy 38 naukowców z 15 krajów w badaniu po raz pierwszy skorzystano z rejestrów lasów, których prowadzenie rozpoczęto we wczesnych latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, zawierających spis ponad dwóch milionów drzew należących do niemal 5 000 gatunków. Naukowcy opracowali nowatorską metodę statystyczną, która umożliwiła oszacowanie biomasy drzew danego gatunku. Udało im się również zdefiniować dwie grupy gatunków: szybkorosnące i wolnorosnące. Dla każdego badanego obszaru wykonano oszacowanie możliwości absorpcji dwutlenku węgla na skalę ekosystemu oraz obu grup gatunków. W oparciu o powyższe obliczenia, naukowcy odkryli, że możliwości przechowywania dwutlenku węgla znacząco wzrosły w okresie ostatnich dwudziestu lat, potwierdzając rolę, jaką odgrywają lasy tropikalne jako główne absorbenty dwutlenku węgla. Nie znaleziono wyraźnych dowodów potwierdzających wpływ zmian klimatycznych na lasy. Naukowcy wierzą natomiast, że wiele obszarów lasów odbudowuje się w reakcji na niekwalifikowane ludzkie i naturalne zaburzenia, które miały miejsca w przeszłości. Dlatego potrzebne są badania pozwalające zrozumieć, jakiego rodzaju mogły to być zaburzenia. Badanie zakończone jest ostrzeżeniem. Chociaż nie znaleziono wyraźnych dowodów na wpływ zmiany klimatu na lasy, naukowcy sugerują, iż istnieje prawdopodobieństwo, że takie zmiany klimatyczne jak np. susza zaczną odgrywać coraz ważniejsza rolę w przyszłości.