polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Zapylanie roślin warte 135 mld EUR rocznie

Według przeprowadzonego przy wsparciu finansowym UE nowego badania, roczna wartość usług zapylania roślin przez owady, głównie pszczoły, wynosi 153 mld EUR. Kwota ta stanowi równowartość blisko 10% łącznej wartości światowej produkcji rolnej do celów żywnościowych. Naukowcy ostrzegają, że bez usług zapylania, podaż owoców, warzyw i używek takich jak kawa czy kakao nie będzie w stanie zaspokoić aktualnego popytu. Liczba owadów zapylających, w szczególności pszczół, maleje na całym świecie. W niektórych regionach farmerzy muszą importować pszczoły w celu zapylenia roślin uprawnych. Około 84% gatunków roślin uprawnych w Europie wymaga zapylenia przez owady, podobnie jak 70% głównych gatunków roślin uprawianych na potrzeby produkcji żywności na całym świecie. Nie jest jednak wciąż jasne, jaki efekt ekonomiczny w skali globalnej może mieć zanik usług zapylania. W ramach wspólnego badania naukowcy z Francji i Niemiec analizowali zależność od owadów zapylających dla 100 gatunków roślin uprawianych na całym świecie w celach żywnościowych. Na tej podstawie obliczyli wpływ zupełnego zaniku usług zapylania na wielkość produkcji. Wyniki opublikowano w czasopiśmie "Ecological Economics". Naukowcy oszacowali wartość zapylania przez owady na ok. 153 mld EUR rocznie, co odpowiada 9,5% łącznej wartości światowej produkcji rolnej do celów żywnościowych. Wprawdzie całkowita utrata owadów zapylających nie zagrażałaby światowej produkcji żywności, ucierpiałaby niewątpliwie produkcja niektórych kategorii roślin uprawnych. W szczególności poniżej obecnej wielkości konsumpcji spadłaby produkcja warzyw, owoców i używek. Wyjątkowo duży problem stanowiłoby to dla regionów będących importerami netto tych produktów żywnościowych. Na przykład w UE wielkość spożycia owoców przewyższa wielkość ich produkcji o 20%. Naukowcy zaznaczają, że w swych obliczeniach uwzględnili wyłącznie rośliny uprawiane do celów produkcji żywności dla człowieka. Nie brali pod uwagę produkcji roślin pastewnych, upraw biopaliwowych, produkcji nasion roślin ozdobnych oraz zapylania roślin dzikich. Dlatego łączna wartość usług zapylania dla światowej gospodarki może znacznie przekraczać kwotę 153 mld EUR. UE udzieliła badaniu wsparcia ze środków projektu ALARM (Assessing large scale risks for biodiversity with tested methods), który finansowany jest w ramach obszaru tematycznego Szóstego progamu ramowego (6PR) "Zrównoważony rozwój, zmiany globalne i ekosystemy".

Niemcy, Francja