European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy odkrywają sposób, w jaki oliwa z oliwek reguluje apetyt

Wyniki najnowszych badań pokazują, w jaki sposób tłuszcze pomagają regulować apetyt. W publikacji, która ukazała się w czasopiśmie Cell Metabolism, włoscy i amerykańscy naukowcy wyjaśniają, w jaki sposób tłuszcze, takie jak te, które można znaleźć w oliwie z oliwek, awokado i orzechach, stymulują wytwarzanie molekuły, która osłabia skurcze głodowe. Odkrycie to może pomóc w opracowaniu nowych leków na otyłość i inne zaburzenia odżywiania. Poprzednie badania wykazały, że jedzenie pobudza komórki w ściankach jelita do wytwarzania hormonu zwanego oleoiltanolamida, albo OEA. OEA podawany jako lek zmniejsza apetyt, obniża poziom cholesterolu we krwi i wspomaga utratę wagi. W ostatnich badaniach naukowcy stwierdzili, że to tłuszcze, które spożywamy wywołują uwalnianie OEA. Białka i węglowodany nie mają takiego samego działania, choć wiemy, że białka regulują apetyt innymi sposobami. Konkretnie to kwas oleinowy, który znajduje się w oliwie z oliwek, przetwarzany jest na OEA przez komórki w górnym odcinku jelita cienkiego. Stamtąd hormon przechodzi do zakończeń nerwowych, które przekazują do mózgu komunikat tłumiący głód. W mózgu komunikat ten aktywuje obwody generujące odczucie sytości. Naukowcy przekonani są, że ich odkrycie może pomóc w opracowaniu nowych sposobów leczenia otyłości i innych zaburzeń odżywiania. Nowe leki pozwoliłyby kontrolować apetyt poprzez podnoszenie poziomu OEA lub hamowanie jego rozpadu. "Ogromnie się cieszymy, że OEA aktywuje receptory komórkowe, które już wcześniej były celem nowo opracowanych leków" - mówi profesor Daniele Piomelli z Uniwersytetu Kalifornijskiego, Irvine, w USA. "Daje to nadzieję na nową generację leków na otyłość, które będą sprytnie wykorzystywać naturalne mechanizmy kontrolujące apetyt." Jednakże, jak przestrzega profesor Piomelli, obecność wysokoprzetworzonej żywności w diecie może zakłócić funkcjonowanie nowo odkrytego systemu i prowadzić do otyłości. Żywność przetworzona jest zwykle bogata w tłuszcze nasycone, ale zawiera niewiele kwasu oleinowego. "Jedzenie jest najważniejszą czynnością, jaką wykonują zwierzęta" - twierdzi. "To tylko jeden z wielu elementów, który je kontroluje. Mając to na uwadze, system taki można zmusić do wyłączenia się poprzez nieprawidłowe karmienie." Profesor Piommelli chciałby także sprawdzić, czy system ten funkcjonuje wadliwie u ludzi, którzy mają skłonności do przejadania się.

Włochy, Stany Zjednoczone