polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Dobór zbóż może pomóc w schładzaniu Europy i Ameryki Północnej w porze letniej

Naukowcy z Wielkiej Brytanii zaproponowali podejście "albedo bio-geoinżynieryjne", aby spowolnić ocieplanie się powierzchni Ziemi, dzięki któremu odmiany zbóż uprawnych byłyby specjalnie dobierane w celu zmaksymalizowania odbicia światła słonecznego. Wyniki badań opublikowane w czasopiśmie Current Biology pokazują, w jaki sposób takie stosunkowo niedrogie metody mogą obniżyć temperaturę w znacznej części Europy i Ameryki Północnej o 1°C w porze letniej, w okresie wegetacji. Wzrastająca emisja gazów cieplarnianych prowadzi do poziomu zmian klimatycznych potencjalnie wykraczających poza nasze możliwości opanowania ich, co stało się impulsem do poszukiwania rozwiązań technologicznych określanych mianem geoinżynierii. Podczas gdy nie ma zastępczego sposobu na ograniczenie emisji CO2, aktywnie podejmowane są inne wysiłki, aby walczyć z globalnym ociepleniem. Jednakże takie wysyłki wiążą się zazwyczaj z kosztowną infrastrukturą lub działalnością przemysłową, przez co trudno się przyjmują. W ramach ostatnich badań naukowcy przeprowadzili komplet eksperymentów na modelu wrażliwości klimatycznej, aby sprawdzić, w jaki sposób proste modyfikacje zbóż mogą wpłynąć na globalne warunki klimatyczne. Argumentują, że ponieważ zboża uprawne są znacznie bardziej odblaskowe niż naturalna roślinność, z powodu bardziej błyszczących liści i większych baldachimów, można je bardziej wykorzystać do odbijania jeszcze większej ilości słonecznego ciepła z powrotem w przestrzeń kosmiczną. Podejście to - hamujące proces zmian klimatycznych - nazywają "albedo bio-inżynieryjnym". Zdolność odbijania promieni przez rośliny, zwana albedo, jest różna u poszczególnych odmian tych samych gatunków. Na przykład albedo jednego typu sorgo jest 0,16 raza wyższe niż innego typu, tylko z powodu woskowych struktur w liściach. Jednocześnie albedo różnych odmian kukurydzy może wahać się znacząco z powodu różnic w kształcie liścia lub baldachimu. Naukowcy wykorzystali model komputerowy do przetestowania wpływu zwiększenia współczynnika odblaskowości zbóż o 0,04. Model uwzględnił cyrkulację oceaniczną i atmosferyczną, pokrywę lodową na morzu i roślinność lądową, a jego schemat powierzchni lądu przewidywał wilgotność gruntu, żyzność i wymianę energii z atmosferą w okresie 200 lat. Po 50-letnim okresie adaptacji, zaczęły pojawiać się interesujące wyniki. "Przy wykorzystaniu obecnie dostępnych odmian zbóż, nasze najlepsze szacunki zwiększenia współczynnika odblaskowości prowadzą nas do prognozy, wedle której temperatury w okresie letnim można by obniżyć o ponad 1°C w całej centralnej części Ameryki Północnej oraz na średnich szerokościach geograficznych Eurazji" - wyjaśnił dr Andy Ridgwell z Uniwersytetu Bristolskiego. "Ostatecznie, dalsze regionalne schładzanie klimatu można osiągnąć poprzez selektywną uprawę lub modyfikacje genetyczne w celu optymalizacji albedo roślin zbożowych." Naukowcy zwracają również uwagę, że rozpylanie substancji odblaskowych na liściach pozostaje bez wpływu na plon. Uprawa roślin na biopaliwa było postrzegana jako sposób na osiągnięcie podobnego rezultatu. Jednakże ta praktyka negatywnie wpływa na produkcję żywności, której rola staje się coraz ważniejsza wraz ze wzrostem populacji świata. Podejście bio-geoinżynieryjne, twierdzą naukowcy, może przynieść korzyści w postaci zwiększonych planów lub udoskonalonych odmian zbóż, bez zakłócania produkcji żywności. "Proponujemy wybór spośród różnych odmian tych samych gatunków zbóż w celu zmaksymalizowania zdolności odbijania promieni słonecznych, a nie zmianę typu zboża, aczkolwiek to mogłoby również przynieść korzyści klimatyczne" - powiedział dr Ridgwell. W ciągu kolejnych 100 lat takie proste decyzje mogą w znacznym stopniu przyczynić się do zmniejszenia nagrzewania się powierzchni Ziemi. Ważne, aby uwzględniać właściwe regionowi (i porze roku) oddziaływanie klimatyczne, które będzie można zaobserwować poprzez modyfikowanie właściwości zbóż. Zdaniem dr Ridgwella dalsze badania zmienności albedo między różnymi odmianami popularnych roślin zbożowych są niezbędne. Ponadto działania bio-geoinżynieryjne na ziemi uprawnej należy rozważać w połączeniu z innymi schematami geoinżynieryjnymi, takimi jak bielenie obiektów lub zmiany właściwości pastwisk. Spadek wykazany w ramach badań odpowiada globalnemu ochłodzeniu rocznemu o ponad 0,1°C. "W sumie, bio-geoinżynieria może spełnić rolę tymczasowego środka zmniejszającego dotkliwość wpływu fal gorąca na rolnictwo i zdrowie uprzemysłowionej północy" - czytamy w podsumowaniu do wyników badania. Jednakże autorzy ostrzegają, że "na skalę globalną ma ona ograniczoną skuteczność w zakresie minimalizowania przyszłych zmian klimatycznych i nie może zastąpić ograniczenia emisji CO2".