polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Grant ERBN na pionierskie badania bioróżnorodności

W ramach pięcioletniego projektu, finansowanego ze środków unijnych, prowadzone będą badania nad składem bogatych gatunkowo zbiorowisk takich jak lasy tropikalne, aby pogłębić naszą wiedzę na temat procesów rządzących bioróżnorodnością. Projekt SPATIODIVERSITY (W kierunku ujednoliconej, przestrzennej teorii bioróżnorodności) otrzyma w ciągu kolejnych pięciu lat dofinansowanie na kwotę 2,8 mln EUR od Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) z tematu "Pomysły" Siódmego Programu Ramowego (7PR). ERBN udziela grantów, aby umożliwić naukowcom prowadzenie wybranych przez siebie twórczych i pionierskich badań naukowych. Zespół projektowy, pod kierunkiem ekspertów ds. modelowania ekologicznego - dr Thorstena Wieganda i dr Andreasa Hutha - będzie prowadzić prace w Centrum Badań Środowiskowych im. Helmholtza (UFZ) w Lipsku, Niemcy, aby zbadać, dlaczego oraz w jaki sposób gatunki współistnieją w określonych regionach o dużej bioróżnorodności takich jak ekosystemy obszarów trawiastych, rafy koralowe i ekosystemy planktonowe. Badania naukowe w tej dziedzinie mają zasadnicze znaczenie dla odkrycia sposobów na zachowanie bioróżnorodności, której zagrażają zmiany klimatu i działalność człowieka. "Aby osiągnąć cel przyjmujemy radykalnie odmienną metodologię niż we wcześniejszych próbach oraz sprecyzowaną przestrzennie perspektywę, która pozwoli nam zbliżyć się w istotny sposób do ujednoliconej przestrzennej teorii bioróżnorodności" - wyjaśnia dr Wiegand. Metodologia zespołu opierać się będzie na przestrzennym rozmieszczeniu gatunków, które nie zostało jak dotąd w pełni zbadane. Analiza opierać się będzie na modelowaniu komputerowym w połączeniu z najnowszą analizą przestrzennego wzorca i modelami symulacyjnym obszarów o dużej bioróżnorodności, aby spróbować zrozumieć wzorce rządzące tymi zbiorowiskami. Szczególnym wyzwaniem w projekcie będzie wysoki poziom złożoności analizowanych struktur przestrzennych, który wymaga zaawansowanej analizy komputerowej. Zespół badawczy wykorzysta również obszerne zbiory danych zebrane na obszarach badanych w lasach tropikalnych, w których występują setki gatunków drzew. "Projekt składa się z trzech części" - mówi dr Wiegand. "Na pierwszym etapie będziemy wykorzystywać najnowsze techniki analizy wzorca przestrzennego, aby określić ilościowo wysoce złożone struktury przestrzenne." "Jednocześnie - dodaje dr Andreas Huth - będziemy opracowywać mnóstwo indywidualnych, sprecyzowanych przestrzennie modeli symulacyjnych lasu, począwszy od modeli "neutralnych" po szczegółowe modele symulacyjne lasów oparte na procesach. Zaprocentuje tutaj nasze wieloletnie doświadczenie z modelami [symulacyjnymi] lasu takimi jak FORMIND czy FORMIX3." Na końcowym etapie projektu naukowcy zastosują techniki selekcyjne, aby sprawdzić, który z modeli symulacyjnych najlepiej odzwierciedla zaobserwowane struktury przestrzenne badanych obszarów o dużej bioróżnorodności. Wyniki projektu pomogą zrozumieć, w jaki sposób funkcjonują systemy bioróżnorodności, co jest nieodzowne, jeżeli mamy powstrzymać obecne jej uszczuplanie i znaleźć sposoby na jej zachowanie.